dijous, 25 de maig del 2023

LECTURA 4A

 El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys


Font: CEIF Joaquim Blume

RESUM

L’article que hem hagut de treballar per aquesta setmana és de Dolors Blanch i Leonor March. Expliquen la importància de treballar l’autonomia a l’etapa d’educació infantil 0-6 mitjançant la metodologia Montessori. Tots els infants són diferents i és essencial poder donar una atenció individualitzada a cadascun d’ells i elles per tal que pugui aprendre i desenvolupar-se. A més, segons Montessori, els infants es desenvoluparan en funció a la realitat del seu context i l’educació que tinguin. Tot i que cal dir que no són persones adultes i, per tant, no tenen les mateixes experiències que els adults. 

Pel que respecta a l’escola: 

  • Fer propostes que donin lloc a l’experimentació i fomentar l’autonomia amb uns materials adequats a les seves necessitats. A l’escola Montessori-Palau, presenten aquests materials als infants i després, les educadores adopten el paper d’observadores.

  • Posar a l’abast materials autocorrectius, per tal que els infants puguin tenir l’oportunitat d’equivocar-se i poder millorar el resultat de què vol aconseguir. 

  • Com a mestres hem de donar llibertat i fomentar l’autocontrol com per exemple: fer i desfer, escollir, crear i compartir. Però ara bé, sempre posant uns límits i fer-los entendre el no.

  • Contemplar el factor del temps, que sigui l’infant qui decideixi quant temps vol jugar. 

Montessori deia que 3 hores al matí ja eren suficients perquè l’infant pugui obtenir bons resultats. Tot i que jo no estic gaire d’acord igual que l’article. No necessàriament ha de ser al matí, ja que com cada infant és únic, potser pot sentir-se millor a la tarda. No crec que hi hagi un horari de joc o d’experimentació concret. 


EXPERIÈNCIA

Com ja he explicat a altres articles, treballo a una escola bressol que té una metodologia basada en Montessori i Pickler. Tot el que parla l’article estic d’acord. Cal que posem a l’abast als infants tota mena de materials que siguin neutres i que representin el seu dia a dia. 

Una cosa que fem és que beguin aigua, des que són a lactants, en gots de vidre, atès que a casa seva veuen que els seus referents ho fan. Quan són més grans ja posem al seu abast una gerra d’aigua petita de vidre per tal que ells i elles puguin servir-se de forma autònoma. No només a l’hora de dinar, sinó també, quan tornem del pati. 

D'aquesta manera, entre moltes altres, fomentem aquesta autonomia, deixem llibertat i que experimentin.  A més respecten el tron de cadascú/una i potencien diferents habilitats socials. Per aquest  mateix motiu he volgut posar la imatge del principi, és un dels nostres infants que tenim a l'escola.


PREGUNTA A L’AUTORA

  • Creus que s’hauria de mantenir la pedagogia Montessori a altres etapes educatives com primària?


PARAULES CLAU
: autonomia, observació, llibertat, oportunitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...