El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys
RESUM
L’article que hem hagut de treballar per aquesta setmana és de Dolors Blanch i Leonor March. Expliquen la importància de treballar l’autonomia a l’etapa d’educació infantil 0-6 mitjançant la metodologia Montessori. Tots els infants són diferents i és essencial poder donar una atenció individualitzada a cadascun d’ells i elles per tal que pugui aprendre i desenvolupar-se. A més, segons Montessori, els infants es desenvoluparan en funció a la realitat del seu context i l’educació que tinguin. Tot i que cal dir que no són persones adultes i, per tant, no tenen les mateixes experiències que els adults.
Pel que respecta a l’escola:
Fer propostes que donin lloc a l’experimentació i fomentar l’autonomia amb uns materials adequats a les seves necessitats. A l’escola Montessori-Palau, presenten aquests materials als infants i després, les educadores adopten el paper d’observadores.
Posar a l’abast materials autocorrectius, per tal que els infants puguin tenir l’oportunitat d’equivocar-se i poder millorar el resultat de què vol aconseguir.
Com a mestres hem de donar llibertat i fomentar l’autocontrol com per exemple: fer i desfer, escollir, crear i compartir. Però ara bé, sempre posant uns límits i fer-los entendre el no.
Contemplar el factor del temps, que sigui l’infant qui decideixi quant temps vol jugar.
Montessori deia que 3 hores al matí ja eren suficients perquè l’infant pugui obtenir bons resultats. Tot i que jo no estic gaire d’acord igual que l’article. No necessàriament ha de ser al matí, ja que com cada infant és únic, potser pot sentir-se millor a la tarda. No crec que hi hagi un horari de joc o d’experimentació concret.
EXPERIÈNCIA
Com ja he explicat a altres articles, treballo a una escola bressol que té una metodologia basada en Montessori i Pickler. Tot el que parla l’article estic d’acord. Cal que posem a l’abast als infants tota mena de materials que siguin neutres i que representin el seu dia a dia.
Una cosa que fem és que beguin aigua, des que són a lactants, en gots de vidre, atès que a casa seva veuen que els seus referents ho fan. Quan són més grans ja posem al seu abast una gerra d’aigua petita de vidre per tal que ells i elles puguin servir-se de forma autònoma. No només a l’hora de dinar, sinó també, quan tornem del pati.
D'aquesta manera, entre moltes altres, fomentem aquesta autonomia, deixem llibertat i que experimentin. A més respecten el tron de cadascú/una i potencien diferents habilitats socials. Per aquest mateix motiu he volgut posar la imatge del principi, és un dels nostres infants que tenim a l'escola.
PREGUNTA A L’AUTORA
Creus que s’hauria de mantenir la pedagogia Montessori a altres etapes educatives com primària?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada