Síntesi de la lectura
L'article de ''Llegir en família'' de Gema Paniagua publicat a la revista Guix d'Infantil, número 67, ens exposa diferents claus per poder desenvolupar la lectura i l'escriptura a casa d'una forma plaent i amb una finalitat útil com és aprendre. A més, ens explica que els principals involucrants de la lectura per als infants han de ser els mateixos pares i això pot fer-se des dels moments més quotidians. Totes aquestes explicacions les fa a partir de quatre paraules diferents:
La primera paraula és el ''que''. Ens explica que costa saber quin és el millor conte per a cada edat. Quan s'inicien els infants en la lectura sol ser per imatges o contes. Més tard van canviant. La lectura amb els infants ha de ser dinàmica, que s'adapti als seus gustos i no amb poc sentit. El plaer de la lectura ja és un sentit en si. No ha de fer-se com una tasca mecànica que els acabi anul·lant l'interès.
La segona paraula és el ''com''. Ens explica que hem d'aconseguir que llegir i escriure es pugui arribar a fer d'una forma plaent i gratificant. Els contes es poden explicar amb il·lusió i de la forma que als infants més els cridi l'atenció per mantenir-los en aquell moment. Pot ser amb petits jocs durant la lectura, fent-los participar, explicant i no llegint, saber reconduir-los quan estan avorrits i amb altres tècniques que els ajudarà a desenvolupar tot aquest camí marcant el ritme personalitzat de la narració. També poden aprofitar-se moments quotidians, ja que d'oportunitats per llegir i escriure al llarg de tota la jornada n'hi ha a totes les cases, però són molt diferents les maneres d'aprofitar aquestes oportunitats.
La tercera paraula és el ''quan''. Ens explica que llegir un conte pot ser part d'algun moment quotidià. Que cada família pot adaptar-se i buscar aquest moment d'una forma personalitzada. Però que no s'ha de deixar de banda que l'escriptura i la lectura no són només fenòmens que s'han de donar en moments exactes, sinó que poden anar desenvolupant-se en moments molt constants i de forma molt quotidiana.
Per acabar, la quarta paraula és ''qui''. Aquesta ens explica que és imprescindible que els pares i les mares es mostrin actius en aquest moment, ja que tenen un paper fonamental en aquest moment. També poden aprofitar altes persones de la família per formar part d'aquests moments si gaudeixen de fer-ho.
Relació amb l'experiència personal
Actualment, treballo al menjador d'una escola i cada dia quan els infants estan esperant als companys dediquem una estona a la lectura. Agafen el llibre que desitgin i comencen a llegir. Jo a l'escola i a l'institut, des de sempre, he fet estona de lectura i cada dia dedicàvem uns minuts a llegir. Doncs m'he donat que més que mai als infants els costa moltíssim l'estona de la lectura. Hi ha molt poca constància a casa d'aquest fet i passa completament per dalt. És increïble com constantment busquen altres entreteniments per no haver de llegir i és molt difícil des de l'escola poder complir amb aquest temps.
Preguntes a l'autora
Que poden fer els docents des de les escoles per fomentar la lectura quan a casa no ho fan? És possible treballar-ho amb totalitat?
Paraules clau
Llegir - escriure - família - plaer - gaudir
Font: https://www.bromera.com/emocionat/en_familia/5
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada