dilluns, 15 de maig del 2023

LECTURA 4B. EXPERIENCIA DE TRABAJO A PARTIR DE CENTROS DE INTERÉS: PAUTAS TRANSFERIBLES A OTROS CONTEXTOS EDUCATIVOS

 LECTURA 4B. EXPERIENCIA DE TRABAJO A PARTIR DE CENTROS DE INTERÉS: PAUTAS TRANSFERIBLES A OTROS CONTEXTOS EDUCATIVOS


Font: Guía Infantil

RESUM DE LA LECTURA

L'experiència de treball a partir de centres d'interès descrita en el text es va realitzar en el CP Escritor Alfonso Grosso, un centre educatiu ubicat en un barri perifèric de Sevilla, amb tres línies d'educació infantil i primària. Durant el curs 1998-1999, es va dur a terme aquesta experiència amb un grup de vint-i-dos alumnes de cinc anys.

Durant tot el curs, es va treballar amb una metodologia basada en centres d'interès. En el primer trimestre es va triar el tema dels pirates com a centre d'interès principal per a tot l'any, i es va explicar als pares en una reunió inicial en què consistia aquesta metodologia.

Durant les visites a un parc proper, els nens van començar a interessar-se pels insectes que trobaven. Llavors, quan l'autor va trobar una gàbia, es va decidir muntar-hi un terrari per als insectes. Aquesta idea va tenir molt d'èxit i va guanyar protagonisme.

Al final del segon trimestre, es va veure que el terrari era una activitat amb futur i es va decidir que els animals serien el centre d'interès per al trimestre següent. Es va elaborar un quadern-guia per a tots els animals i cada nen es va encarregar de buscar informació sobre un animal assignat. Després, compartien aquesta informació amb la resta de companys.

Els pares van ser involucrats en el procés i se'ls va demanar que col·laboressin en la recerca d'informació. Es va establir un ritme de treball en el qual cada setmana s'exposaven tres animals, i després es completava el quadern individualment.

La valoració de l'experiència va ser positiva en termes d'autonomia, desenvolupament personal, coneixement dels animals, habilitats de lectura i escriptura, i relacions amb els pares. Es va destacar la importància de la implicació dels pares i l'adaptació del treball a cada nen.

L'autor identifica quatre elements clau per al èxit de l'activitat: l'atractiu de la temàtica per als nens, la identificació personal amb els animals, la coexistència de diferents nivells d'aprenentatge i la col·laboració dels pares.

L'autor també assenyala dues àrees d'aspectes a millorar en el disseny de l'activitat: l'ampliació del centre d'interès per a permetre més activitats i una atenció més profunda als aspectes lògico-matemàtics.

En general, es considera que l'experiència és transferible i que pot ser adaptada i aplicada en altres contextos educatius. Es destaquen els passos clau que poden ser extrapolats: informar i implicar els pares, treballar en el grup de classe i comptar amb la col·laboració dels pares. 

OPINIÓ

Aquesta experiència de treball a partir de centres d'interès és una mostra clara de com la metodologia pot ser innovadora i motivadora per als alumnes. L'ús dels piratas i dels animals com a eixos temàtics va captivar l'atenció dels nens i nenes, fent-los partícips actius en el seu aprenentatge. L'exposició i el llibre de animals van ser recursos eficaços per desenvolupar habilitats de comunicació i autonomia. A més, la implicació dels pares en la cerca d'informació va afavorir la col·laboració família-escola. Tot i això, el temps limitat i l'abast superficial dels aspectes lògico-matemàtics són punts a millorar en futurs dissenys. En general, aquesta experiència demostra que una metodologia basada en centres d'interès pot ser transferible i adaptada a altres contextos educatius, afavorint un aprenentatge significatiu i la participació activa dels alumnes.

PREGUNTA A L'AUTOR

Què creus que hauria estat diferent si haguessis tingut més temps per desenvolupar els aspectes lògico-matemàtics d'aquesta metodologia basada en centres d'interès?

PARAULES CLAU

- Aprenentatge

- Centres

- Interès

- Metodologia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...