dilluns, 15 de maig del 2023

“Hablar: charlar, conversar y dialogar”


El text parla sobre la importancia de l’oral a l’etapa d’infantil i de com acompanyar, des de l’escola, el seu desenvolupament. 


Els infants aprenen a comunicar-se mitjançant la imitació de sons, gestos, paraules i expressions. L’aprenentatge de la llengua és ràpid degut a que els hi produeix satisfacció poder comunicar allò que necessiten i comprendre els missatges. L’oral és l’instrument essencial per l'aprenentatge, ya que podem transmetre idees, sentiments, fets i continguts. La tasca més complexa és aconseguir un nivell de llengua que permeti raonar. Cada vegada que interioritzem més vocabulari, som capaços de fer ús del pensament abstracte. I, cal recalcar que la llengua i el pensament estan units. 


L’autora també diferencia el pensament espontani del pensament reflexiu. Descriu el primer com involuntari i erratic, a diferencia del segon que implica creativitat, autonomia i raonament. El pensament reflexiu és eficaz degut a que potencia el pensament individual i permet adonar-se de la individualitat de gustos, costums o punts de vista de les persones, que tots som diferents. 


A l’aula, l’oral està present a gairebé totes les propostes que duem a terme. La conversa és una eina social que permet establir relacions. A més, aquesta potencia l’escolta activa i l’atenció. Per afavorir la conversa a l’aula, en primer lloc hem de crear un ambient acollidor. Seguidament, l’educador/a ha de guiar la situació per aconseguir aportacions per part de l’alumnat. I, per últim fer ús de recursos estimulants com per exemple un poema. L’autora distingeix tres deures sobre la tasca docent en quant a l’estimulació de l’oral. Primerament el deure ètic, que fa referència a la capacitat de raonar i crear idees pròpies, així com pensaments, creences i valors. En segon lloc el deure estètic, que inclou el saber escollir les paraules adients en cada moment i saber solucionar conflictes. Per últim el deure de justicia, que està relacionat amb el marc on es desenvolupa l’aprenentatge que cobreix les necessitats de tots els infants. 


En conclusió, la parla és una tasca profunda on hi ha molts factors que influeixen a l’hora de realitzar l'aprenentatge. 



A l’autora, després d’haver llegit el text, li faria les preguntes següents:

  • Quins beneficis aporta l’estimulació de l’oral en l’etapa d’infantil?

  • Creus que se li hauria de donar més importància a la llengua dins el currículum d’infantil? 



El sistema educatiu esta inclouent poc a poc nous canvis per millorar i proporcionar una educació de més qualitat. Veiem com cada vegada l’educació es va allunyant del protagonisme del mestre i les classes magistrals, i va en direcció al protagonisme de l’infant en base a la pràctica. A més veiem un canvi de l’aprenentatge vist com a individual, a ara vist com a col·lectiu, cooperatiu. 


En base a la meva experiència, recordo poques activitats a l’escola on el diàleg fos el protagonisme de la proposta. Després d’haver llegit l’article es veu la importància de la conversa dins l’etapa d’Educació Infantil i, per tant, hauria de ser un aspecte fonamental i tenir-lo més en compte a l’hora de programar. Al nou currículum d’infantil, que s’ha aprovat fa unes setmanes, veiem que es reconeix i s’inclou l’oral en algun dels apartats, però penso que encara hauria de ser més rellevant. 


I vosaltres, a la vostra etapa educativa el diàleg i la conversa estaven presenta com a eina didàctica?




Paraules clau:


  • Conversa.

  • Diàleg.

  • Comunicació.

  • Pensament.



Imatge extreta de la web freepik: 

https://www.freepik.es/vector-premium/ninos-hablando-dando-libro_4226268.htm




L’enllaç que trobareu a continuació porta a un article de la web “Sapos y princesas” anomenat “La conversación despierta el aprendizaje de los niños”, que parla sobre la importància de la comunicació verbal a l’etapa d’infantil. 


L’enllaç:https://saposyprincesas.elmundo.es/consejos/educacion-en-casa/conversacion-aprendizaje-ninos/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...