La lectura: Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos de la página web de Graó, especialistes en educació, ens explica el cas d'un grup-classe de 22 infants en el centre CP Escritor Alfonso Grosso, ubicat en un barri perifèric de Sevilla, que compta amb tres línies d'educació infantil i primària, durant els anys 1998-1999.
Se'ns explica que aquesta escola es va basar a treballar mitjançant centres d'interès, i que d'aquí va sorgir l'eix conductor "Els pirates". Partint d'aquest punt, les visites que els infants més petits feien a un parc proper del centre, els van generar interès en relació amb els animals i es va crear un terrari. Durant unes quantes sessions, van parlar entre tots per acordar quins aspectes volien investigar envers els animals i com amb tota aquesta informació confeccionarien un llibre d'animals a l'aula.
Aquest centre d'interès va permetre complir els objectius del currículum que, prèviament, van estar pensants: L'autonomia i el desenvolupament personal, que podem observar en el fet que cada infant sabia quin animal tenia i quan li tocava exposar, el medi físic i social, ja que, entre d'altres, els infants tenien un coneixement de les característiques bàsiques dels animals, i finalment, la comunicació i representació perquè cada infant adquiria esquemes globals de la lectura i duien a terme produccions plàstiques que més endavant havien d'exposar. Cada nen es feia responsable de cercar la informació necessària sobre l'animal assignat a l'atzar i posteriorment la "llegia" en veu alta. S'anaven memoritzant els esquemes de lectura, obtenint així, una certa autonomia en el treball personal, i finalment, passaven a emplenar individualment o de manera cooperativa el llibre d'animals.
Allò més destacable de la proposta, és què hi participava tothom, des del nen més extravertit fins al més introvertit. Tots realitzaven la seva pròpia exposició i tots es col·locaven com a centre d'atenció en l'assemblea, transmetent així a la resta del grup, la informació preparada a casa i responent preguntes que se'ls formulaven. A més a més, cal esmentar la gran participació per part de les famílies, i és en aquest punt en el qual vull entrar. Se'ns esmenta, que la participació i cooperació de les famílies ha estat essencial per poder dur a terme aquesta proposta i considero que és molt important que com a docents, puguem fer partícips a les famílies en els aprenentatges dels infants per tal que s'impliquin de manera total en aquests. En aquest cas, se'ls va enviar una carta animant-los a participar en la recerca de la informació dels seus fills, on trobaven quin animal els havia tocat, quin dia era l'exposició i una còpia del llibre. Aquestes accions fan conèixer a la família que fan als seus infants a l'aula i, invitar-los a participar, és una acció que tots els centres educatius haurien de fer.
Gràcies al llibre d'animals cada infant era l'autèntic protagonista del dia i el centre d'atenció de l'assemblea del treball. Ha permès que es fomenti el vincle de les famílies i el suport cap als centres d'interès, que es generi una veritable implicació per part dels infants, i que s'estableix una relació entre infant-animal. Per últim, cada infant, mitjançant el llibre i l'exposició, ha tingut un desenvolupament i un nivell propi d'expressió oral, grafomotricitat i lectura entre d'altres i, per tant, considero indispensable que nosaltres, com a futures docents, puguem proporcionar projectes com aquests a les escoles, ja que són clarament enriquidors i positius pel desenvolupament holístic de cada infant.
Doncs, la meva pregunta és la següent: Creus que tots els centres educatius haurien de treballar mitjançant centres d'interès? Consideres que hauria d'haver-hi un centre d'interès curricular, "obligatori", en les escoles? Que creus que aquests, ofereixen als infants? I als docents?
Paraules claus: Centre d'interès - Infants - Família - Docent - Cooperació - Comunicació - Representació - Autonomia i desenvolupament personal

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada