dimarts, 16 de maig del 2023

Lectura 4C

 Hablar: charlar, conversar y dialogar



Paraules clau:

- Comunicació

- Oralitat

- Parlar

- Conversa interactiva


Breu resum:

En aquest article de la Irene de Puig Olivé, ens explica la importància del parlar i tot allò que comporta per a infants. Ens marca la importància que hi ha quan passem de parlar per a una pura manifestació oral, a quant utilitzem el parlar per dur a terme una conversa interactiva assolint el diàleg comunicatiu amb altres persones.
Som ésser socials i, per tant, la relació amb els altres ens motiva a gesticular, somriure, plorar, fer sons...de mica en mica aprenem a copiar sons, unir paraules i expressions.
Els ritmes d'aprenentatge de cada infant varien entre ells, ja que cadascú aprèn al seu ritme, ja pot ser per la madura de l'infant, les experiències viscudes o els factors socials i lingüístics en els quals s'ha trobat.
Al llarg de la lectura també ens fa referència a aprendre a palar no només fa referència a saber produir sons i fer frases. Parlar també és la capacitat de raonar i aprendre a parlar amb sentit. Els infants a mesura que aprenen el llenguatge oral també van adquirint el seu pensament, cada vegada més abstracte. Hi ha un gran lligam entre la llengua i el pensament.
El pensament reflexiu implica tenir una autonomia i capacitat creativa. Aquesta mena de pensament s'aconsegueix treballant diverses habilitats com per exemple, pensar en grup, compartir idees o opinions, defensar gustos, preferències o punts de vista.
A més, conversar és una activitat de caràcter interactiu, organitzat per torns de paraules i amb una finalitat social. Implica fixar l'atenció, escoltar a l'altre infant tot seguint el fil conductor del tema.
Els infants que aprenen a escolar i parlar bé, tenen la porta ben oberta per endinsar-se al món de la lectura i l'escriptura.

Experiència:

Aquest article m'ha fet recordar a les estones de pati de l'escola bressol on estic treballant. Són moments on els infants es comuniquen entre ells a través de diferents mètodes.
Generalment, estic a la classe dels mitjans i, durant aquesta última setmana he pogut observar com els infants tenen la intencionalitat de comunicar-se tot i que encara no dominen el llenguatge oral. S'expressen a través de sons i gesticulacions que també formen part d'un llenguatge i, a poc a poc, aniran desenvolupant la parla amb més claredat i significat.
Penso que tot el procés d'aprenentatge de la llengua oral és important, alhora escoltar els infants i, fer l'esforç per entendre'ls perquè ells també estan esforçant-se per explicar-nos allò que volen.

Pregunta:

En quin moment evolutiu passem a utilitzar la parla com a capacitat de raonar?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...