“Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos”.
José Manuel Roás Triviño.
L’article “Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos” exposa una experiència educativa del centre Escritor Alfonso Grosso de Sevilla, a un grup de vint-i-dos alumnes de cinc anys.
L’enfocament educatiu d’aquesta escola es basa en centres d’interès, és a dir, defensa que l’alumnat s'involucra i aprèn més i millor quan es connecta el contingut del currículum amb els interessos i les experiències personals d’aquests. En aquest cas, la temàtica principal eren els pirates, però a causa de la curiositat que tenien els infants envers els animals, es va crear una activitat que consistia a assignar a l’alumnat un animal del qual havia de buscar informació per després transmetre-la a la resta de companys/es.
El fet que cada dia exposi algú diferent, com diu la lectura, fa que l’infant esdevingui el “centro de atención de una asamblea de trabajo”. Personalment, considero que aquesta metodologia pot afavorir l’autoimatge de l’alumnat, ja que es pot sentir escoltat i respectat pels altres. Així mateix, el feedback posterior, en què a la resta del grup se li atorga el torn de paraula per a aclarir dubtes, trobo que és una dinàmica molt cooperativa i potent, que fomenta el diàleg i la conversa entre iguals i, per tant, afavoreix la capacitat lingüística comunicativa dels infants.
Pel que fa a l’anàlisi de l’experiència de l’activitat, s’ha comprovat que tot i tenir una durada bastant llarga, l’entusiasme i la motivació ha perdurat en l’alumnat, així com el compromís i la qualitat dels seus treballs. A més, aquesta proposta respecta el ritme de cada individualitat, aportant-los autonomia, responsabilitat i lliure expressió de les idees que tenen.
Per altra banda, val a dir que les pautes que proporciona la lectura són útils per als educadors/es que vulguin explorar aquest enfocament i adaptar-lo a diferents contextos educatius. No obstant això, és important considerar que la seva efectivitat pot variar segons el context i les característiques dels infants, per la qual cosa cal conèixer bé el grup-classe per tal de fer una adaptació acurada.
En relació amb la meva experiència, he de dir que mai he treballat per centres d’interès durant la meva escolaritat, ni actualment durant la meva formació professional. Tanmateix, després d’haver llegit la lectura i com a futura docent, considero interessant aplicar aquest enfocament donada la seva efectivitat i beneficis en el procés d’ensenyament-aprenentatge dels infants, així com en el desenvolupament de les seves habilitats socials, lingüístiques i comunicatives.
En definitiva, penso que aquesta metodologia permet fomentar la participació activa dels infants i promou la transferència de coneixements i habilitats contextualitzades a situacions del món real. Gràcies a aquesta lectura, estic molt intrigada per viure l’experiència de treballar per centres d’interès a un centre educatiu.
Paraules clau: centre d’interès, cooperació, asamblea, exposició, participació.
Pregunta a l’autor: en quina mesura l'experiència de treball basada en centres d'interès es pot adaptar i aplicar en diferents contextos educatius, considerant les particularitats i les necessitats específiques de cadascú?
Imatge:

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada