dilluns, 15 de maig del 2023

LECTURA 4B: “Experiència de treball a partir de centres d'interès: Pautes transferibles a altres contextos educatius”

  • Síntesi de la lectura: 

Aquest article ens parla sobre què són els centres d’interès i quins són els seus beneficis en l’educació a través d’una experiència amb un centre d’interès anomenat: “Pirates” que van realitzar un centre de Sevilla amb infants de P5.  

En una de les sortides que van realitzar a un parc, les docents es van adonar que als infants els cridaven molt l’atenció els insectes, així que van decidir provar de fer una activitat on ells fossin els protagonistes i poguessin tenir veu per decidir què volien descobrir, investigar i aprendre. Van construir un terrari a l’escola, la qual cosa va ser tot un èxit i van poder comprovar que realment fer activitats que partissin de l’interès i motivació dels infants feia que s’impliquessin molt més, guanyessin autonomia, confiança i els aprenentatges fossin més significatius. És per aquest motiu, que van decidir treballar durant el tercer trimestre a través d’un centre d’interès els animals com a fil conductor de la proposta.  

Per realitzar aquesta activitat, cada infant va escollir un animal per cercar informació sobre ell, fer una documentació i exposar-ho a classe a la resta de companys per compartir el que havia après. A més, es va explicar a les famílies el projecte que tenien pensat fer i se les va animar que participessin, impliquessin i col·laboressin per ajudar al seu fill a trobar tota la informació necessària per fer la seva documentació i així passar temps junts i que els infants se sentissin més acompanyats i recolzats.  

A mesura que anava avançant la proposta, les mestres van decidir que una bona manera de tancar l’activitat i recollir totes aquelles investigacions que havien fet els alumnes sobre els diferents animals era fent un quadern conjunt que després es poguessin emportar cadascun d’ells, valorant així el seu esforç per fer el treball. Al final, van aconseguir conèixer les característiques bàsiques de cada animal d’una manera més dinàmica i amb més llibertat on ells van tenir el paper principal per generar-se reptes i objectius i anar-los assolint al seu ritme. 

Gràcies a aquest projecte on els infants n’eren els protagonistes i podien compartir amb tots els seus companys el que havien descobert, les mestres van arribar a la conclusió que era una proposta innovadora amb molt potencial i futur, que era necessària la implicació de les famílies per tirar-ho endavant d’una manera més eficaç i que pels infants potenciava el seu desenvolupament, guanyaven autonomia i confiança en ells mateixos i adquirien nous aprenentatges del medi físic i social de manera significativa, ja que ho descobrien moguts pels seus interessos i motivacions. A través d’aquesta dinàmica, els infants treballaven de manera individual i també col·lectiva, se sentien escoltats, valorats, protagonistes, milloraven la seva capacitat comunicativa i reforçaven la seva confiança sentint-se capaços de fer i ser com ells volguessin. 

 

  • Comentari personal:

Aquest article em recorda a una situació molt semblant que vaig viure durant el Pràcticum I de primer any de carrera d’Educació Infantil a l’escola Pilarín Bayés de Sant Quirze del Vallès.  

Al llarg de les pràctiques, vaig estar amb els alumnes de 1r de primària i de totes les assignatures que feien, n’hi havia una que era molt semblant a la de l’article, es deia “investigacions i consistia en una hora on els infants eren els protagonistes i decidien segons els seus interessos i motivacions aquell tema que els cridava l’atenció i en volien saber més coses. Un cop tenien el tema escollit per votació dels infants, cada alumne escollia alguna cosa en concret d’aquell tema que volgués investigar a fons i ho treballava a casa amb l’ajuda de la seva família per després fer una fitxa original i creativa per explicar-ho a la resta de companys a classe i penjar-ho en la paret de les investigacions fent un gran mural tots junts. 

Durant la meva estada al centre, vaig poder observar com investigaven els dinosaures i la veritat és que va ser molt bonic veure’ls treballar, cercar, descobrir, crear, decidir, opinar, defensar i explicar tot el que havien descobert i après. Era molt bonic veure com se’ls il·luminaven els ulls al sentir als seus companys parlar d’un tema que els agradava tant i veure com a mesura que passaven els dies anaven guanyant autonomia i confiança en ells mateixos, va ser tot un regal. 


  • Pregunta per l’autor: 
    • Com a docent, sabent que en l'actualitat cada vegada hi ha famílies més sobreprotectores que tendeixen a estar molt a sobre de les criatures, no creus que aquesta tasca podria provocar que algunes famílies en lloc de fer aquesta cerca i investigació amb els seus fills, ho acabessin fent ells deixant de banda l’opinió i interessos de l'infant?, com podries assegurar-te que ho han fet de manera cooperativa, passant temps amb família donant-li el temps i l’espai que necessita l’infant per adquirir aquest aprenentatge de manera significativa i autònoma? 

 

  • Paraules claus de la lectura: 
    • Centres d’interès 
    • Participació de les famílies 
    • Aprenentatges significatius 
    • Comunicació oral 
    • Infants protagonistes dels seus aprenentatges 

 

  • Imatge que representa el text: 

 


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...