La lectura ens explica com l'etapa d'educació infantil exerceix un paper crucial en l'aprenentatge del llenguatge, el qual contribueix a estructurar el pensament. L'objectiu és ajudar els nens a passar de la simple expressió oral al diàleg comunicatiu i interactiu. Els infants progressivament van adquirint el llenguatge imitant als adults, unint paraules i expressions fins a aconseguir una fluïdesa en la parla. Aquest procés és ràpid i intuïtiu i resulta estimulant per als nens, ja que s'adonen que a través de l'intercanvi verbal poden expressar les seves necessitats amb major claredat i comprendre millor als altres.
En aquesta etapa, el llenguatge oral és fonamental, perquè es converteix en l'eina principal d'aprenentatge. A través del llenguatge oral, els nens poden expressar els seus pensaments i emocions. No obstant això, aprendre a parlar també consisteix a aprendre a raonar. El llenguatge i el pensament són dos aspectes inseparables del procés de coneixement. El llenguatge que parlem estructura la nostra manera de pensar i les regles de la lògica s'adquireixen al mateix temps que s'aprèn a parlar.
El treball amb l'oralitat i la conversa a l'aula és fonamental per a passar del pensament espontani al pensament reflexiu. Per desenvolupar aquestes habilitats, és necessari fomentar un ambient propici per a la comunicació verbal i no verbal, promoure la participació activa dels nens en converses i diàlegs, i utilitzar recursos estimulants com la poesia, els contes i les arts. Per tant, tal com afirma Puig Oliver (2021), "Estimular la capacidad de comprensión y de expresión lingüística es una tarea educativa con carga de profundidad; más allá del peso pedagógico, es sobre todo un deber ético, estético y de justicia.", això permet als nens desenvolupar la seva capacitat de raonament, expressar les seves idees i sentiments, i gaudir del llenguatge.
Mentre feia aquesta lectura anava tota l'estona portant els meus pensaments a records de les pràctiques que vaig fer aquest any perquè he pogut veure amb els meus propis ulls aquest procés del qual parla a la lectura. Vaig poder observar com els infants més petits (0-1 anys) encara no parlaven, però, així i tot, es comunicaven amb aquests gestos i expressions facials. A mesura que anava a algun grup d'infants una mica més gran es podia veure com el seu domini sé la llengua anava millorant. A més un aspecte que vaig veure em va cridar molt l'atenció i a la lectura es menciona i és com els infants aprenen a través de l'observació i la imitació dels seus familiars. Em resultava molt curiós escoltar alguns infants amb tan sols dos anys que deien algunes expressions que només un adult diria.
M'agradaria formular una pregunta que si tingués l'oportunitat, li diria a l'autora del text: Creus que seria possible que els infants dominin el llenguatge i adquireixin la capacitat de comunicació sense existir aquest factor d'aprendre per imitació?
Per acabar, les cinc paraules clau de la lectura són: capacitat d'expressió lingüística, comunicació, diàleg, pensament i educació infantil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada