dijous, 18 de maig del 2023

Lectura 4C "Hablar: charlar, conversar y dialogar"

 Resum de la lectura

En educació infantil, l'aprenentatge de la llengua és clau en els processos educatius. 
Aprendre a parlar no és tan sols la feina de guanyar en expressivitat i capacitat comunicativa, es tracta d'aprendre a raonar, és a dir, aprendre a parlar amb sentit i fent servir la raó. 
Aprendre a parlar i pensar, és poder parlar amb un mateix i poder començar a ser crític, ja que pensament i llenguatge són dues parts d'un procés de coneixement. És important doncs que els infants en siguin conscients. 

Com a mestres, és fonamental iniciar als infants en el diàleg i proporcionar eines i situacions que promoguin aquest aprenentatge tot procurant que construeixin sobre les idees dels altres en comptes d'expressar cada un d'ells les seves idees pròpies. Això fa que aprenguin a escoltar als altres i els permet relacionar les seves idees amb les de la resta. 

L'aprenentatge és millor quan es forma en grup, per tant, la interacció és essencial. Cadascú té les seves pròpies idees i coneixements, si parlen entre ells aprenen dels altres i afegeixen nous coneixements en aquells que ja tenen construïts. 

Aprendre a parlar bé, a conversar i a dialogar, va més enllà de la mecànica de la parla escolar, és un procés que es genera de mica en mica i amb l'ajuda de l'adult. 

Des de la meva experiència personal dins d'una aula d'escola bressol amb infants de 2 a 3 anys, veig que aprendre a parlar i a comunicar el que senten és un pas molt gran per a ells mateixos, ja que a partir d'aquell moment, són capaços de dir amb paraules allò que abans deien amb gestos o amb llenguatge no verbal, cosa que feia que l'adult hagués de desxifrar quelcom que potser no era el que ells volien. A partir del moment on comencen a parlar, veuen que l'adult el pot entendre més fàcil i a poc a poc van adquirint noves paraules. 
Sobretot quan juguen i estan amb grup, uns aprenen dels altres. 


Preguntes als autors

- Quines tècniques podem utilitzar amo un alumne que té retardo en la parla o que té problemes per comunicar-se verbalment?


Paraules clau

- Comunicació

- Oralitat

- Parla

- Diàleg

- Conversa interactiva

- Grup

Un estudi sobre l'afàsia revela noves interaccions entre llenguatge i  pensament

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...