divendres, 19 de maig del 2023

Llegir en família

 

  1. Breu resum de la lectura

Aquest article ens comenta com transformar els hàbits de la lectura i escriptura com activitats plaents en família. Paniagua ens parla del gran paper que té la família en el desenvolupament de la lectura, és a dir, si a casa hi ha recursos i moments compartits d'aquest àmbit s'afavoreix en compartir moments positius i no només quan hi ha deures, que és imposat i s'ha de fer de pressa i corrents en aquell moment.

Per aquest motiu serà primordial acompanyar a l'infant en aquest moment i veure l'escriptura més enllà dels contes, sinó a la vida quotidiana i aprofitar aquells moments on apareix i els desperta curiositats als infants, com potser: la llista de la compra, una nota per dir on som, el whatsapp de la tieta… D'aquesta manera s'atorga un sentit a l'escrit i hi ha motivació per desxifrar-ho. 


Per aquest motiu veiem com Gema Paniagua ens transmet el gran paper que té la família i com alhora també ens comenta s'ha d'evitar aquest rol de correcció en el moment de fer els deures o quan els infants estan explicant una cosa, perquè les famílies sovint corregeixen molt, ho fan amb tota la bona intenció, perquè volen que ho faci perfecte el seu fill, però ens  hem d'adaptar al moment de l’infant. 


Finalment, ens destaca com podem aprofitar moments rutinaris, com l’hora del conte abans d'anar a dormir i alhora també moments espontanis del dia a dia. A més a més, Paniagua ens recomana que els familiars que acompanyin aquest moment a l’infant també sentin aquest plaer per la lectoescriptura, i d’aquesta manera els ho encomanin als infants. Si veiem que els principals referents no disposen de temps o motivació, però tenim els avis, germans, tiets… que sí que poden, hem d'aprofitar aquests altres referents per a l’infant.


  1. Alguns interrogants que planteja i que formularies a l’autor


Paniagua ens planteja alguns recursos de què podem disposar quan tenim infants que no mostren interès per aquests recursos. Ens comenta alguns casos per aquells infants que no els crida l'atenció el conte, buscar contes que tractin de temes que li agradi; per infants que són moguts i no aguanten tanta estona, fer contes més moguts, gestos, cançons… Ara bé, la biblioteca pot ser un gran recurs, tant d'assessorament com de materials literaris, però a banda d'ella quins altres recursos poden disposar les famílies. No totes tenen al seu abast una biblioteca a la vora i des de l'escola es diu a les famílies que dediquin aquests moments, però com dins del col·lapse de la rutina del dia a dia?


  1. Comentari personal: m’ha semblat interessant perquè..., m’ha semblat que un dels aspectes que aborda hauria hagut d’ampliar-se més perquè..., m’ha sorprès que un dels aspectes que explora sigui tan important ja que a la meva experiència...)

M’agradaria destacar un aspecte que s’ha comentat a l’article i és el fet de com a família sovint fa moltes correccions als infants, que ho fan amb la seva millor intenció del món, perquè volen el millor per als seus fills, però alhora caldria més com a família no corregir tant i aprofitar els moments i fomentar-ho. 


Per aquest motiu, ens hauríem de plantejar per què no ens fixem més en el que sap fer que no pas en el que no sap fer? (Paniagua, 2013)

Paraules clau a destacar:
  • Motivació
  • Interès
  • Hàbit
  • Recursos
  • Compartir



Us recomano aquest altre article on també es comenta el paper de la família en la lectura, Llegir en família: contagiar amb l’exemple | En família | Emociona’t. (s. f.). Emociona’t. https://www.bromera.com/emocionat/en_familia/8

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...