Breu síntesi de la lectura
La lectura ens comença parlant de com els infants a partir què són molt petits ja es comencen a comunicar. L'aprenentatge que fan és a base de repetició i prova de diferents sorolls, tot i això ens diu que tinguem en compte que cadascú té un ritme d'aprenentatge. En aquesta etapa l'eina d'aprenentatge és la llengua, configurant d'aquesta manera la seva identitat a través d'experiències i aprenentatges que farà a través de la llengua. Gràcies a l'oralitat podrà expressar pensaments i sentiments tot fent-ho amb un raonament rere. "Pensar abans que parlar" A mesura que millora el seu llenguatge també ho fa el seu pensament abstracte fent que vegi la vida d'una manera més realista i acurada. Afirma que la llengua i el pensament van estretament lligats i que és molt important que a l'aula treballem l'oralitat i la conversa per tal que els nostres alumnes puguin passar d'un pensament espontani i involuntari a un de més conscient i objectiu, ja que aquest implica autonomia, sentit crític capacitat crítica i raonabilitat. Aquestes habilitats les hem de desenvolupar des de l'aula impulsant el raonament compartit i en grup on puguin defensar les seves opinions i punts de vista. Exterioritzar el pensament és molt important per tal de potenciar el pensament col·lectiu i individual i perquè els infants s’adonin que tots som diversos amb costums distints, però que podem i hem de conviure encara que tinguem opinions diferents.
Podem afavorir la comunicació a través de diferents activitats que demanin diferents nivells d’interacció tenint sempre en compte que el pensament dels altres també és important, fent-los d’aquesta manera millors escoltadors.
Els docents hem de crear ambients amb condicions que afavoreixin la comunicació tant verbal com no verbal, conduir les sessions de conversa de manera que provoqui intervencions a partir de preguntes obertes i per últim escollir recursos que no deixin indiferents als infants.
Els nens i nenes que aprenguin a escoltar i parlar tindran molta més facilitat per a la lectura i l’escriptura i el seu gust.
Relació amb algun aspecte de la vida, opinió, que t’ha semblat…
Aquesta lectura m’ha fet pensar en les pràctiques d’aquest any. Per posar-vos una mica en context, aquest any vaig estar de pràctiques a una escola bressol al grup de caminants (1-2 anys), I aquests infants encara no parlaven. Aleshores al tornar de les pràctiques i veure les meves companyes vam començar a parlar sobre les nostres experiències i pensaments i va sorgir el tema sobre que preferíem, si escola bressol o una escola. Jo vaig dir que després de veure com els infants es comunicaven amb mi sense cap paraula em vaig quedar enamorada de l’escola bressol, ja que em va semblar impressionant com aquells nens i nenes em feien saber i em transmetien el que pensaven sense necessitat de cap paraula. I aquest text m’ha fet recordar aquest moment.
Formular una pregunta que faríem a l’autor
Quina activitat faries tu a una aula d’infantil per a millorar la conversa?
⅗ paraules clau
comunicació
parlar
oralitat
conversació interactiva
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada