dijous, 11 de maig del 2023

LECTURA 4D: Hablar: charlar, conversar y dialogar Irene de Puig Olivé

 

-          Síntesi de la lectura. Selecció de 3-5 paraules clau que seleccionaria en relació amb el text.

L'article " Hablar: charlar, conversar y dialogar" d'Irene de Puig Olivé aborda les diferents formes de comunicació verbal entre les persones i com influeixen en la qualitat de les relacions interpersonals.

En primer lloc, l'autora diferencia entre “xerrar” i “conversar”. El xerrar fa referència a una conversa superficial i sense profunditat, mentre que la conversa implica un intercanvi més profund d'idees i emocions. L'autora sosté que la conversa és una forma més significativa de comunicació, ja que permet a les persones conèixer millor i comprendre's mútuament.

Tot i això, l'autora assenyala que la veritable comunicació significativa es produeix en el diàleg. El diàleg implica una conversa en què les dues parts estan disposades a escoltar i aprendre de l'altre, i en què es busca arribar a una entesa compartida. Al diàleg, les persones tenen la capacitat de qüestionar les seves pròpies idees i acceptar la validesa de les idees dels altres.

Així mateix, l'autora destaca que perquè un diàleg sigui efectiu, cal que es donin certes condicions. Per exemple, el respecte mutu és fonamental perquè les persones se sentin còmodes compartint les seves opinions i emocions. També és important que les persones tinguin la ment oberta a noves idees i perspectives, ja que això permet que el diàleg sigui enriquidor i constructiu.

A més, l'autora subratlla la importància d'escoltar activament l'altre al diàleg. Escoltar activament significa parar atenció a allò que l'altre està dient sense interrompre, jutjar o desqualificar. Aquesta actitud fomenta l'empatia i la comprensió de les persones.

Per acabar, destaca la importància de la comunicació significativa en les relacions interpersonals. A través del diàleg, les persones poden desenvolupar una comprensió mútua més gran, fomentar l'empatia i el respecte, i arribar a una entesa compartida. Perquè un diàleg sigui efectiu, cal que es donin certes condicions, com ara el respecte mutu i l'obertura a noves idees, així com la capacitat d'escoltar activament l'altre.

-          Relació d’aspectes que ens semblin rellevants amb alguna assignatura o vida personal.

Recordo una experiència que vaig tenir fa uns anys en què vaig poder apreciar com les diferents formes de comunicació verbal influeixen en la qualitat de les relacions interpersonals.

Un amiga propera havia estat passant per un moment difícil i necessitava parlar sobre els seus sentiments i les emocions. En aquell moment, em trobava en una situació d'estrès i cansament, i quan la meva amiga va començar a parlar, vaig començar a donar solucions ràpides als seus problemes sense escoltar realment el que estava dient.

Al final de la nostra conversa, la meva amiga es va sentir frustrat i decebut perquè va sentir que no ho havia escoltat i que no havia entès realment el que estava passant. Em vaig adonar que la meva actitud de voler solucionar ràpidament els seus problemes no havia estat efectiva i no havia ajudat gens.

Després de reflexionar sobre els fets, em vaig adonar que la comunicació efectiva va més enllà de donar consells o solucions ràpides. En canvi, es tracta d'escoltar activament l'altre i tractar de comprendre'n els sentiments i les emocions. Vaig aprendre que la qualitat de les relacions interpersonals es veu afectada per la manera com ens comuniquem, i que de vegades és més important escoltar que parlar.

Des d'aleshores, he intentat aplicar aquesta lliçó a les meves relacions interpersonals, tractant de ser més conscient de la meva actitud i enfocament quan algú necessita parlar amb mi. En lloc de tractar de donar solucions ràpides, intento escoltar i entendre les emocions i sentiments de l'altra persona, cosa que ha millorat la qualitat de les meves relacions personals i ha fomentat una comunicació més efectiva i significativa.

-          Formular pregunta sobre algun tema que no ens ha quedar clar o que no ha quedat explicat a la lectura.

M’agradaria que el text expliques com pots aplicar els ensenyaments d'aquest article a les teves pròpies relacions interpersonals? Així com també m’agradaria saber quines són les condicions necessàries perquè un diàleg sigui efectiu?



https://www.redaccion.com.ar/wp-content/uploads/2019/06/SMARTER-LIVING-HELP-BETTER-LISTENER-0.jpg 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...