dilluns, 15 de maig del 2023

Lectura 4D: Hablar: charlar, conversar y dialogar


Enllaç: https://stock.adobe.com/es/images/grupo-de-ninos-hablando-entre-ellos-de-diferentes-generos-y-razas/353228689 

En aquest article se’ns parla de la importància de l’aprenentatge de la llengua a l’etapa d’educació infantil i de com ajuda a poder estructurar el pensament.

L’autora explica que els infants, a poc a poc, van fent unions i construccions de paraules i expressions fins a arribar al que es coneix com a parla fluida. Aquest procés és possible gràcies a la imitació dels adults, principalment els seus referents. Aquest aprenentatge els aporta molta satisfacció, atès que s’adonen que poden expressar amb facilitat les seves necessitats i poden entendre als que els envolten. A més, es considera que és un aprenentatge ràpid, ja que es desenvolupa dins d’aquest període infantil.

Una altra idea que se’ns introdueix a la lectura és el fet de ser conscients que parlar també inclou raonar, és a dir, parlar amb seny. El pensament i la llengua van molt units, atès que pensem gràcies a la llengua. La llengua que parlem estructura, de certa manera, el nostre pensament.

També ens parla dels dos tipus de pensament que hi ha: l’espontani i el reflexiu. Per una banda, l’espontani consisteix a acceptar de manera passiva els fets. Aquest es pot treballar a través de l’oralitat, la conversa a l’aula... Per una altra banda, el pensament reflexiu és aquell que requereix autonomia, sentit crític, creativitat i raonament. Aquest es pot treballar a través del pensament en grup, compartint idees, opinions... Aquest tipus de pensament permet exterioritzar els pensaments i ajudar als infants a veure que cadascú és diferent.

En aquest article també se’ns parla de la necessitat de passar de la conversa al diàleg. Ens diu que a partir dels 4-5 anys hem d’anar introduint als infants el diàleg. Aquest procés pot ser una mica difícil i presentar certes dificultats, per això ens donen tres aspectes que ens poden ajudar a aconseguir-ho: en primer lloc, ens diu que cal crear un espai on es faciliti la comunicació verbal i no verbal i que sigui favorable per pensar i parlar. En segon lloc, cal conduir les sessions a través de fer preguntes obertes als infants per tal que facin intervencions. En tercer lloc, cal escollir recursos que cridin l’atenció dels infants, com poden ser els contes.

Un cop llegit l’article, m’agradaria comentar una experiència que vaig viure l’any passat a les pràctiques de primer. Com bé explica la lectura, cal escollir recursos que cridin l’atenció dels infants i que els convidi a participar. Durant la meva estança a una aula amb infants d’I4 i I5 vaig poder presenciar certs moments de diàleg i comunicació. En particular vull comentar un on la mestra va convidar als infants que m’expliquessin el conte que donava nom a la seva classe. El fet que els infants se sentissin amb aquella feina d’explicar-me una cosa sobre la qual tenien molt coneixement i, a més, amb l’ajuda d’uns nins que la mestra portava, els va motivar molt a participar. El paper de la mestra va ser el següent: els va deixar amb llibertat d’explicar-me el conte, però ella anava guiant la conversa a través de preguntes per tal de seguir el fil correcte del conte.

La pregunta que li vull fer a l’autora de l’article és la següent: Consideres que aquest aspecte es treballa seguint la mateixa dinàmica a l’escola que a casa?

Paraules claus: comunicació, diàleg, pensament i llengua.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...