POTENCIAR LA COMUNICACIÓN EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. CRITERIOS Y PAUTAS DE ACTUACIÓN
Lectura:
Breu síntesi de la lectura
Aquest article ens explica com en l'inici de la vida dels infants es produeixen una sèrie d'intercanvis i interaccions entre la mare i la criatura que són crucials per al seu desenvolupament comunicatiu-lingüístic. Així mateix, ens explica com l'adult estableix amb l'infant un llenguatge que s'adapta a les seves capacitats lingüístiques, generant d'aquesta manera habilitats lingüístiques cada cop més complexes i elaborades.
El nadó des del moment de néixer és un ésser social que disposa de diferents conductes de contacte (manifestar sorpresa, etc). Tot això és un vocabulari que posseeix com a criatura social i el prepara per a comunicar-se. Així doncs, nosaltres com adults comencem a atorgar significats a aquestes conductes des del primer moment que es manifesten.
L'article també ens explica com els primers anys de vida de l'infant el preparen el camí per a la comunicació i el desenvolupament del llenguatge. En aquests primers anys serà a través dels jocs repetitius o l'hora del bany que s'introduiran els primers diàlegs entre mare i fill que ajudaran al fet que l'infant construeixi els primers esquemes d'interacció social. Serà amb el pas del temps que l'infant assumirà un paper més actiu en els jocs i anirà desenvolupant i aprenent el llenguatge.
En aquests moments d'interacció, la mare s'ha de dirigir a l'infant amb un estil comunicatiu relaxat, tranquil i pacient. Això invitarà a l'infant a participar en la intervenció, donant-li temps a què s'expressi, s'acomodi i assimili la nova informació. També, s'utilitzen frases curtes i completes, amb pauses entre les frases, amb nombroses repeticions, canvis d'entonació, etc. Aquest estil maternal representa un important sistema de suport per a l'adquisició del llenguatge.
A més a més, l'article menciona la lectura de contes com una situació interactiva molt rellevant per a l'adquisició de llenguatge, ja que l'introdueix en una etapa més avançada. És crucial mencionar com la lectura s'ha d'adaptar a la competència i edat de l'infant, generant nous i millors nivells lingüístics (ex: de 12-15 mesos la mare farà preguntes més descriptives mentre que de 18-24 mesos es produeix una major participació de l'infant i preguntes més complexes).
Però, si ens centrem dins del context escolar com a docents hem d'actuar de manera intencional i sistemàtica, per crear dins l'aula un clima que afavoreixi i creï interaccions que s'aproximin el més possible a les que s'estableixen dins del context familiar, sense oblidar-nos que evidentment hi ha diferències entre els dos contextos esmentats. La clau és agafar aquelles estratègies comunicatives i adaptar-les a les condicions i possibilitats de l'àmbit escolar.
Així doncs, al final de l'article es mencionen diferents criteris i pautes d'interacció per potenciar el desenvolupament comunicatiu dels infants i adaptar les estratègies esmentades en l'àmbit escolar:
1) Aprofitar moments "assistencials" o qualsevol moment dins l'horari escolar per treballar la comunicació i ampliar el lèxic de l'infant.
2) Lectura de contes amb preguntes (adaptades al seu nivell lingüístic) per facilitar la comprensió del text i treballar la comunicació i el lèxic.
3) Utilitzar un estil comunicatiu relaxat, tranquil i pacient, que estimuli l'intercanvi de torns perquè l'infant se senti còmode, acollit i participi en produccions lingüístiques (calidesa afectiva).
Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
La lectura m'ha semblat molt interessant i m'ha fet valorar molt més la importància dels moments quotidians per poder impulsar la capacitat comunicativa dels infants.
A més a més, he pogut reflexionar sobre la rellevància d'oferir als infants espais on ells se sentin còmodes i segurs, així com que rebin un feedback positiu per les seves conductes comunicatives. D'aquesta manera, s'animaran i de mica en mica se sentiran segurs per prendre un rol més actiu en la conversa. Si oferim aquest espai que s'assembla a les situacions interactives del context familiar provocarà, com he comentat abans, que l'infant se senti més segur i desenvolupi una autoimatge comunicativa més positiva. Tot això afavoreix al seu desenvolupament comunicatiu, emocional i socioafectiu.
Finalment, la lectura m'ha fet pensar en la importància d'oferir espais comunicatius tranquils i plens de paciència per potència la comunicació dels infants.
Formular una pregunta (dirigida a l’autor/a)
Des de l'escola com podem crear situacions interactives amb els infants tranquil·les, pacients i individualitzades per a ajudar en el desenvolupament del seu llenguatge? Quines estratègies ens pots proporcionar per a poder crear aquests ambients amb una ràtio tan elevada?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Criteris i pautes d’interacció, comunicació mare-infant, situacions interactives, desenvolupament del llenguatge i paciència.
Imatge amb link
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada