Experiencia de trabajo a partir de centros de interés: pautas transferibles a otros contextos educativos
L’article “Experiencia de trabajo a partir de centros de interés: pautas transferibles a otros contextos educativos”, escrit per Roán J.M, tracta l’aplicació de la metodologia per centres d'interès als centres educatius, presentant una experiència real d’un curs d’infants de cinc anys (1998-1999), detallant les pautes sobre aquesta implementació. A més, dona importància al reconeixement dels centres d’interès com a forma vàlida de desenvolupament del currículum i professionalització docent.
En aquest cas, doncs, el centre d'interès comença essent sobre pirates, però l'últim trimestre els infants mostren molt d'interès pels insectes i, per tant, el centre d'interès es converteix en els animals, atès que els infants mostren curiositat i voluntat per saber més sobre el tema. D'aquesta manera, es proposa fer un llibre d'animals, en què cada infant feria el responsable de l'estudi d'un en concret i, posteriorment, explicaria a la resta de companys. És així que, al cap i a la fi, el llibre esdevé el motor de l'acció i l'atractiu de la tasca que fa florir la il·lusió, motivació i compromís dels infants. Així doncs, els infants són els protagonistes, és a dir, són agents actius del seu propi aprenentatge. En efecte, doncs, aquest egocentrisme per ser els protagonistes va ser beneficiós per augmentar l'interès general.
L’experiència, per tant, va ser tot un èxit, atès que tots els infants van poder i voler fer l’exposició individual, a la seva manera segons les seves capacitats, cobrint les expectatives i promovent la coexistència de diversos nivells d’aprenentatge i ritmes individuals. Els infants van demostrar molta autonomia de treball personal, així com molta implicació i entusiasme. De fet, en cap moment la qualitat del treball no va disminuir. Tanmateix, val a dir que la manca de temps va ser un obstacle rellevant a l’hora de mantenir el ritme de treball, fer altra mena d’activitats i aprofundir en altres aspectes interessants sobre el centre d’interès.
Seguint aquest fil, també és important destacar la possibilitat d’extrapolació que té aquesta metodologia, atès que el centre d’interès pot ser un bon canal de comunicació amb les famílies, ja que el fet d’informar a les famílies i sol·licitar la seva participació pot ser clau per generar confiança, una actitud de col·laboració i un clima respectuós.
Comentari personal:
La metodologia de treball per centres d'interès, considero que és donar a context educatiu un enfocament més actiu i significatiu en l’aprenentatge, ja que té en compte les inquietuds més individuals del grup d’infants, fet que és essencial per promoure la motivació, la curiositat i el compromís en els infants.
És així que, personalment ho relaciono amb els casals d'estiu que, al cap i a la fi, tot i que són espais de lleure també esdevenen contextos educatius. Jo soc monitora d'un casal a l'estiu i cada s'ambienta envers una temàtica i, realment, m'adono que als infants els agrada i mostren il·lusió més il·lusió per venir, saber quines activitats fem i, com a resultat, participen més i amb més entusiasme, ja que tenen ganes de saber i de fer.
Comentari/pregunta per l’autor:
Quines són les pautes més importants a seguir per implementar amb èxit la metodologia de treball per centres d'interès en altres contextos educatius diferents de la seva experiència pràctica presentada en l'article?
Paraules clau: centres d’interès, aprenentatge actiu, autonomia personal i compromís.
Enllaç de referència: https://blog.vicensvives.com/como-activar-el-aprendizaje-desde-la-emocion/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada