Resum
En aquest article, s'esmenta com les famílies són un paper clau en el procés d'aprenentatge de la lectura en l'infant. És molt important que sapiguem acompanyar als infants en aquesta tasca, ja que com he mencionat, és un procés que pren molta rellevància en l'aprenentatge i desenvolupament de l'infant i, si des de l'escola es treballa, a casa també hi ha d'haver un suport.
La primera pregunta que sorgeix com a familiars, és que hem de llegir als infants?
Els contes són una eina clau perquè els infants comparteixin estones amb els adults i a més expressin a la seva manera el que volen transmetre. Però no tan sols els contes són rellevants sinó que els més petits han de veure la funció del llenguatge escrit en moltes situacions quotidianes com per exemple la llista de la compra, una carta d'un familiar... és en aquests moments del dia a dia on el que s'escriu i el que es llegeix agafa sentit. Sobretot intentar evitar el recurs mecànic de fer fitxes als més petits, ja que no atorga aprenentatge i per a ells mateixos no és motivador.
Una altra pregunta que sorgeix és el com ho fem? Simplement, s'han de posar propostes que cridin l'atenció als infants, que siguin motivadores i alhora aportin un aprenentatge significatiu per a ells. És crucial que quan s'explica un conte l'adult sigui partícip, és a dir, que canviï l'entonació, faci veus als diferents personatges, expressions, preguntes... perquè així no es torna avorrit per l'infant i el crida a formar-ne part activa de la lectura. Quan tant els pares com els fills aconsegueixen endinsar-se conjuntament en la lectura, és en aquest moment quan realment s'està compartint de veritat.
La següent pregunta que sorgeix és el quan ho fem? Moltes famílies tenen una rutina establerta d'explicar un conte abans d'anar a dormir i això és molt important. Si és veritat que moltes vegades l'infant està cansat i no vol, no són només els moments d'explicar el conte amb els quals l'infant aprèn, sinó que hi ha molts moments durant el dia en el qual l'infant també està agafant informació.
Una altra pregunta que poden tenir és el qui ho fa? És important que l'infant vegi interès en la lectura per part de tots els adults que conviuen amb ell. Si bé és cert que algú tindrà més disponibilitat que l'altre, l'important és que el petit els vegi a tots partícips d'una manera o una altra.
Finalment, és important saber buscar l'eina clau per a tots els infants. Hi ha petits que no els agrada llegir o si més no, l'adult no ha trobat el recurs necessari perquè cridi l'atenció de l'infant. Hem de ser conscients que cada nen/a té els seus interessos i els seus gustos i, com a adults, hem d'adaptar-nos a ells i buscar les eines necessàries perquè puguin dur a terme la lectura, sigui amb titelles, amb gestos o buscant contes que siguin de temes que els agradi.
Penso que la lectura és molt important. Com a adulta de 22 anys, m'encanta llegir i hi passaria hores, en canvi, moltes persones del meu entorn no els agrada. Aleshores em pregunto: com és que jo ho trobo un plaer i els altres ho detesten? Al final crec que tot es basa en la infància. Depenent de la manera en la qual se'ls va introduir la lectura quan eren petits tant a l'escola com a casa, ara com a adults, la gaudeixen o l'odien. Per això és tan important que com a mestres sapiguem trobar l'interès de cada infant i no fer que la lectura sigui avorrida.
Paraules clau
contes
quotidianitat
família
competència lingüística
lectura
Pregunta a l’autor
Hi ha infants que tenen discapacitats i no són capaces de poder llegir un llibre i els hi costa entendre quan algú li expliquen. Així doncs, creus que hi ha suficients recursos perquè la lectura estigui a l’abast de tothom?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada