dimecres, 17 de maig del 2023

LECTURA 5: Les interaccions són la clau per aprendre a llegir

LECTURA 5: Les interaccions són la clau per aprendre a llegir

Elorza, C i Luna, F.(2013). Les interaccions són la clau per aprendre a llegirGuix Infantil, 3539.

Breu síntesi de la lectura (no més de 500 paraules).

La lectura tracta d’una entrevista a Marta Soler, doctora per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de Barcelona, la qual dirigeix el centre d’investigació CREA d’aquesta mateixa universitat.

Marta Soler en diu que els infants entre 0 i 3 anys  han de tenir pràctiques educatives amb relació a la manipulació de les lletres, sons, paraules escrites i els seus significats, entre d’altres. En definitiva, com a mestres hem de donar als nostres alumnes en l’etapa 0-3 claus manipulatives per començar a conèixer el món escrit. A més, defensa que en aquest procés l’element clau és la interacció. Hem de multiplicar les interaccions lectores amb altres persones sobre el material escrit que tenen als diferents entorns en què participen, ja que aquest no és un procés individual, els infants han d’anar transformant moltes interaccions als entorns on hi hagi més infants amb l’objectiu de reconèixer una grafia vinculada a un fonema.

D’altra banda, un altre aspecte clau en aquest procés és la formació i la implicació de les famílies, el fet que les mares i els pares llegeixin amb les criatures a casa potencia l’aprenentatge de l’infant. Pel que fa a les famílies sense recursos, és clau la formació d’aquestes mitjançant, per exemple, tertúlies literàries dialògiques o biblioteques tutoritzades.

A més, l’autora ressalta la idea que cal introduir la lectura entre els infants des de petits. És clau llegir contes o poemes perquè el nen o la nena interaccioni amb el procés de lectura i passi a formar part d’aquest procés.

Per acabar, ens parla de què és el projecte INCLUD-ED. Té com a finalitat identificar les estratègies pedagògiques concretes que contribueixen a afavorir l’èxit en l’educació i la inclusió i que promouen la cohesió social a les escoles.

Relació d’algun aspecte rellevant amb la nostra vida personal/una altra assignatura/pràctiques.

Vull relacionar la lectura amb un aspecte rellevant de la meva vida personal, concretament, del meu recorregut acadèmic. Des de petits, els mestres ens han interioritzat la idea que la llengua escrita té més importància que la llengua oral. Actualment, com a estudiant del Grau d’Educació Infantil, començo a veure diferències en aquesta forma de pensar que hem tingut durant tant de temps. Ara, es continua donant més importància a l’escrita que a l’oral, però, tot i això, l’oral va tenint més de pes en la nostra formació. 

Formular una pregunta a l’autor.

Dius que hauríem de treballar la lectura i l’escriptura en l’edat 0-3, em podries dir alguns exemples de propostes didàctiques per fer-ho?

Quines 3-5 paraules clau seleccionaries com a termes importants de l’escrit.

  • Interaccions
  • Famílies
  • Aprenentatge
  • Literatura

 Imatge i font


https://es.dreamstime.com/hombres-de-negocios-del-grupo-la-charla-burbuja-comunicaci%C3%B3n-image135783429







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...