dilluns, 29 de maig del 2023

 LECTURA 5

LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR


enllaç

1. Breu resum de la lectura

En aquesta lectura es defensa la idea que "aprenem a llegir des que naixem". Un cop la lectura s'introdueix a partir dels sons, les lletres i les paraules, de manera gradual, els infants ja poden començar a aprendre a llegir, tot i que siguin edats molt primerenques. Tot i això, s'ha de tenir en compte que aquest aprenentatge ha d'estar adaptat i ajustat a les possibilitats de l'infant.

D'altra banda, es destaca que les interaccions esdevenen un factor clau a l'hora de començar amb aquest procés de lectura i d'escriptura. Un cop els infants comencen a compartir el que estan adquirint respecte d'ambdós processos amb altres persones, aquests comencen a desenvolupar habilitats lectores. Això dona suport a la idea que un lector és qui llegeix i parla d'allò que ha llegit

A més a més, s'esmenta que les famílies són un factor clau a l'hora de promoure la lectura i és per això que es considera que s'han de formar a aquelles famílies que no tenen els recursos suficients per fer-ho.

Arran d'això sorgeix el projecte INCLUD-ED, que té "com a finalitat identificar les estratègies que contribueixen a afavorir l'èxit en l'educació i la inclusió, i que promouen la cohesió social al llarg de les diverses etapes de l'ensenyament obligatori."

Finalment, cal destacar els elements clau perquè les accions educatives assoleixin l'èxit, i aquests són, d'una banda, l'agrupació de l'alumnat i l'aprofitament dels recursos humans i, d'altra banda, l'educació i la participació familiar i de la comunitat en la vida escolar.

2. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l'autor

Podries posar algun exemple d'activitat que relacioni el procés d'introducció en la lectura i l'escriptura amb les famílies dins l'aula, és a dir, en horari lectiu?

3. Comentari personal

Tenint en compte el que s'ha esmentat a l'article, estic totalment d'acord en el fet que les interaccions siguin un factor imprescindible en el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. La possibilitat de poder compartir aspectes sobre un tema comú, crear i escoltar opinions i investigar respecte d'un mateix fenomen ens aporta una possibilitat de relació que seria molt difícil d'aconseguir sense la lectura.

D'altra banda, també és important considerar que no s'ha de subestimar als infants, i no hem de seguir pautes estrictes lligades a les seves edats. La introducció progressiva de qualsevol aspecte, incloent-hi la lectura i l'escriptura, s'ha de començar des del naixement, perquè sigui el mateix infant que vagi marcant quins són els seus ritmes i les seves necessitats.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...