dilluns, 29 de maig del 2023

LECTURA 6D

LECTURA 6D

Cita de l’article: Zugazaga, A. i altres (2013) Grups interactius al final de l’etapa, Guix d’infantil, 70, 18-21 

Breu resum de la lectura:

A l'article es descriu l'experiència dels grups interactius portada terme a l'escola Maiztegi, a Iurreta (Biscaia), amb infants de cinc anys. Aquest tipus d'agrupament té com a objectiu fomentar les interaccions entre l'alumnat, reforçant les àrees instrumentals i enriquint-se els uns dels altres.

Al text s'explica que el centre es va veure afectat per una gran transformació econòmica a causa de l'arribada de famílies de diferents comunitats i països, la qual cosa va generar una major diversitat lingüística. Això va fer replantejar als i les docents l'adopció de noves pràctiques basades en l'aprenentatge dialògic i la participació de tots els agents educatius, incloses les famílies.

Així doncs, el projecte consisteix en sessions setmanals d'una hora i mitja que compten amb la participació de quatre mares voluntàries i les dues tutores del curs. A més, es realitzen sessions de formació per al professorat i les persones voluntàries, i fan revisions periòdiques de la metodologia. Les mares voluntàries a l'article expressen la seva opinió que és molt positiva i manifesten la seva disposició a participar en futures activitats similars al centre.

Comentari personal:

Personalment, m'ha sorprès gratament aquesta experiència, pel fet que mai havia escoltat ni vist que les famílies participessin tan activament a l'aula en el dia a dia. Penso que els grups interactius permeten que cada infant rebi més suport individualitzat, pel fet que la ràtio d'alumnes per adult es redueix. A més, aquesta metodologia dona resposta a la diversitat dins de l'aula i promou el treball en equip, pel fet que són grups heterogenis. Així doncs, em reconforta saber que es porten a terme aquest tipus de dinàmiques a l'etapa infantil on es treballa l'oral com una competència comunicativa, a més a més d'una cosa lúdica (en cançons, contes...). Des de la meva experiència, a l'escola no recordo fer aquest tipus d'activitats i m'hauria agradat fer-les, espero que en un futur com a mestra implementar aquest tipus de pràctiques docents a l'aula perquè penso que són molt enriquidores.

Pregunta als autors i autores:

Quins consells donaríeu a altres centres educatius interessats a implementar grups interactius dins de l’aula?


Paraules clau:

Grups interactius, aprenentatge dialògic, etapa infantil, mares voluntàries.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...