Lectura 5C: Llegir en família
Resum de la lectura:
En aquest article, l’autora ressalta que pel desenvolupament de la lectura és essencial el paper de la família, aquesta ha de tenir en compte l’edat dels infants i pot demanar informació a l’escola o a la biblioteca infantil per llegir contes adequats.
Per una banda, parla sobre que també és rellevant que els infants vegin la importància del llenguatge escrit en el dia a dia, com per exemple la llista de la compra, un correu electrònic, etc., ja que veuen que el llenguatge va molt més enllà dels contes, sinó que hi ha moltes situacions de la vida diària que el llenguatge escrit és essencial i li dona sentit.
Per això, s’ha d’evitar fer activitats mecàniques, per exemple escriure la mateixa lletra o paraula una vegada darrere altra perquè no té sentit i no motiva als infants i anul·la l’interès per llegir i escriure.
Relacionat amb el que acabo de dir, els pares no hem de fer de mestres, sinó que hem de fer que la lectura sigui plaent. Per aconseguir-ho, hem d’explicar els contes amb emoció perquè els infants s’endinsin de ple a les històries. Per això és important no només llegir els contes, sinó mostrar totes les emocions perquè els infants visquin el conte, de manera que els adults també ens endinsem en el conte.
Tot seguit, que no només hem de promoure la lectoescriptura amb l’estona del conte, sinó que hi ha una gran quantitat de moments al llarg del dia que hem d’aprofitar per fomentar-la, com per exemple, la marca del cotxe que li crida l’atenció, el senyal que indica per on s’arriba a la platja, el nom que apareix al telèfon mòbil, etc.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor:
Un cop he llegit l’article, m’ha sorgit un dubte: Nosaltres com a futures docents, que podem fer si una família no té prou recursos per la lectura o lectoescriptora dels seus fills?
Comentari personal:
En general, aquesta lectura m’ha agradat molt i m’ha semblat interessant perquè des de la meva experiència, amb els meus pares de petita llegia molts contes i ara com ara, encara tinc afició per la lectura.
Per una banda, anys enrere, quan tornava a casa de l’escola, a l’hora de berenar, amb la meva mare i el meu gran llegíem contes, i a la nit a l’hora d’anar a dormir també era un moment molt especial perquè el meu germà i jo escollíem un conte i la mama ens ho explicava.
Recordo que no només ens llegia el conte i ja està, sinó que expressava les emocions i interpretava les diferents veus dels personatges del conte i això feia que tant el meu germà com jo no desconnectéssim de la història.
D’altra banda, respecte a l’escriptura, és cert que a l’estiu alguna vegada els pares sí que ens van comprar al meu germà i a mi alguns llibrets d’ortografia on havíem d’escriure diverses vegades les mateixes lletres. Recordo que mai els acabàvem perquè ho penso i realment no tenia sentit, però abans les docents ho recomanaven, cosa que no motivava gens als infants, però també penso que ho combinàvem amb petites accions rutinàries com fer la llista de la compra, escriure notetes als pares per posar a la nevera, entre d’altres i aqueles rutines feien que esbrinés el significat d’una bona escriptura.
Per acabar, avui dia agraeixo que des de petita m’endinsessin a la lectura i escriptura perquè actualment és un dels meus hobbies preferits.
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text: lectura en família, lectura, contes, competència lingüística.
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge;: niños leyendo con padres - Bing images
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada