Nascuts per llegir… es neix lector o se’n fa?
L’article “Nascuts per llegir… es neix lector o se’n fa” dels autors Ana Viera i J. Lino Barrio, tracta les competències lingüístiques de llegir i escriure com a elements necessaris per habitar i entendre el món, així com objectes de coneixement a través de l’entorn. La lectura, en termes generals, aborda què sabem, sobre què es discuteix, què fem com a mestres i què podem continuar fent.
Com ja sabem, els infants aprenen mitjançant la interacció amb tot allò que els envolta, ja que tenen una curiositat innata de descobrir i experimentar. És així que, pel que fa al llenguatge, som persones amb capacitat i necessitat de comunicació constant i, sobretot, de tan petits es necessita el suport de l’adult. Per tant, els infants aprenen a llegir i a escriure interaccionant. Tanmateix, és vital tenir en consideració que quan arriben al segon cicle d’educació infantil, els infants no són iguals i tampoc tenen les mateixes experiències sobre la llengua escrita. Així doncs, tal com afirmen els autors de l’article (2012), “per això és tan important entendre la «iniciació», sobretot com a «invitació» als infants i a les seves famílies a participar en l’aventura de llegir i escriure” (p.19). En efecte, la mestra al centre escolar haurà d’estimular els infants perquè aprenguin i desenvolupin aquest sistema lingüístic i el seu ús de manera comprensiva i contextualitzada.
Així mateix, considerant que cada infant ha viscut experiències diferents de la dels altres, hem de tenir en compte que la suposada maduresa i facilitat dels infants per la lectura i l’escriptura no només aborda l’infant, sinó que també entren en joc els estímuls que reben per part dels altres, és a dir, les tasques i els materials que es plantegen sobre aquest aspecte i el valor que li donem tot això. Per aquest motiu, doncs, d’acord amb Ana Viera i J. Lino Barrio (2012) “la pregunta important no serà: «Com ensenyem a llegir i a escriure?» o «Quin mètode seguim per ensenyar a llegir i a escriure?», sinó «Quins valors educatius promovem quan ensenyem a llegir i a escriure?»” (p.20).
Seguint aquest mateix fil, com a educadors/es hem d’estimular la seva curiositat en tot el que fem i les activitats que duem a terme, amb l’objectiu que els infants redescobreixin dia a dia el sentit de la lectura i l’escriptura i la seva utilitat quotidiana. No obstant això, no hi hauria d’haver pressa perquè aprenguin a llegir i escriure. Cadascú té el seu propi ritme i no s’hauria de trencar amb aquesta concepció.
Tot això dit, a tall de conclusió, és rellevant entendre que «Nascuts per llegir» és l’expressió d’una necessitat d’avui dia que la podrem atendre des d’educació infantil, conjugant el nostre ensenyament («se’n fa») amb les portentoses capacitats que tenen les criatures («se’n neix») d’aprendre (p.21).
Comentari personal:
M’ha semblat molt interessant l’última idea, a la qual expresso tot el meu suport, en què els autors de l’article fan una molt bona cloenda en la qual no es decanten plenament per si es neix essent lector o si se’n fa, que seria el que tots hauríem esperat, sinó que, simplement, fan entendre el lector que ambdues opcions esdevenen parts essencials de l’educació infantil i que, com a resultat, la nostra tasca com a docents és acompanyar els petits en el seu procés individual d’aprenentatge i desenvolupament en qualsevol dels àmbits, adequant el nostre ensenyament i pràctiques.
Altrament, m’agradaria tornar a la idea de les experiències sobre la llengua escrita, ja que en llegir-ho ho he vinculat ràpidament a la conferència de la Dra. Emilia Ferreiro anomenada “Leer y escribir en un mundo cambiante”, atès que aquesta parla sobre la rellevància d’entendre que la percepció dels infants vers la importància i l’ús quotidià de la lectura i l’escriptura en les figures de referència és el que farà els infants voler-les aprendre i mostrar, doncs, més interès i curiositat per descobrir-les. En conseqüència, si l’infant ha estat en contacte amb la lectoescriptura abans d’entrar a l’escola (exposat a oportunitats i materials), aprendrà a llegir i a escriure més fàcilment. És a dir, aquest conjunt d’aportacions afirmen que les experiències prèvies de cada infant són un condicionant clau a l’hora de comprendre com a mestres la seva actitud, predisposició i facilitat per l’àmbit lingüístic.
Comentari/pregunta per l’autor:
Com poden les famílies i els/les educadors/es fomentar l'amor per la lectura en els infants des de ben petits? S'ha trobat alguna estratègia o enfocament específic que sigui especialment efectiu en el desenvolupament d'aquest hàbit lector?
Paraules clau: llegir i escriure, ensenyament, aprenentatge, experiències prèvies.
Enllaç de referència: https://www.lanacion.cl/dia-internacional-del-libro-la-importancia-de-crear-el-habito-lector-en-los-primeros-anos/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada