NASCUTS PER LLEGIR... ES NEIX O SE’N FA?
Síntesi de la lectura:
L'article nascuts per llegir... es neix lector o se'n fa? De A. Viera i J.L. Barrios publicat a la revista Guix ens explica el paper de l'adult de referència a l'aula perquè l'infant s'iniciï i adquireixi l'hàbit de lectura. Per tal que un infant aprengui a llegir i a escriure, ha de dominar molt bé la llengua i això s'adquireix a través de la interacció constant de tots els estímuls que l'envolten i amb el suport de l'adult.
Els autors diuen que tots els infants tenen una predisposició natural a la lectura, però que també és important la influència de l'entorn. Tal com diu Wells (1988) a la pàgina 19, "les diferències entre infants que procedeixen de mons socials diferents provenen d'experiències sobre el que disposen de la llengua escrita abans de començar l'escola". Hem de veure als infants com éssers únics, que no tots tenen les mateixes capacitats, ni els mateixos estils i ritmes d'aprenentatge. I que no arreu del món se li dona la mateixa importància, o tenen el mateix concepte d'educació que aquí, per això l'escola ha d'introduir a les famílies en el context educatiu perquè totes dues vagin a la una i al mateix nivell d'aprenentatge.
Amb relació a les famílies, ens parla de la importància de crear un entorn favorable a casa, i també a l'escola, i menciona els beneficis de la lectura en el desenvolupament cognitiu, lingüístic i emocional dels infants.
També ens parla del paper del docent a l'aula. No s'han de sentir pressionats i amb el principal objectiu que una vegada acabin l'etapa del cicle infantil han de saber llegir. És important que adquireixin les habilitats cognitives necessàries per dur a terme la tasca de llegir i escriure. Però aprendre-ho de manera significativa, aprendre el sentit, entendre el sistema, interpretar els codis i no solament associar-los de manera motriu. Al cap i a la fi, hi ha mil camins i fórmules per tal que els infants aprenguin a llegir i cerca el que és millor per cada situació i circumstància. La feina d'una mestra és cercar la que millor s'ajusti a l'aula, deixant veure la seva professionalitat.
Per acabar, aquest article ens fa reflexionar sobre si l'hàbit de la lectura és un fet amb el qual es neix o s'adquireix amb el temps. Els responsables d'aquest escrit afirmen que els infants tenen una tendència natural cap a la lectura, però que la influència i l'educació són elements clau per motivar la lectura als nens.
Experiència personal
Quan vaig fer l'any passat les practiques a primer de primària vaig viure la professionalitat de la mestra amb un infant que ja tenia adquirida l'hàbit a la lectura. Era un infant amb possibles altes capacitats, però que no se li havien fet encara cap prova per comprovar el seu nivell de coeficient per afirmar-ho. L'infant anava molt avançat en comparació a la resta de grup i la mestra li adaptava les tasques a fer. En matemàtiques, setmanalment treballaven tres pàgines d'un quadernet anomenat Set i mig, amb el qual hi havia diferents nivells que durant el curs ho treballarien. El temps que necessitava per fer aquelles pàgines era molt inferior a la resta de companys, per això ell continuava avançant de pàgines amb el mateix temps que la resta. Va arribar a un punt que ell anava tan avançat que la mestra li havia d'explicar ella personalment, una vegada explicat a la resta de companys les pàgines que treballarien, el que ell faria. Ell escoltava atentament a les explicacions de la mestra als companys, no es mostrava desinteressat o avorrit. A més, sempre intentava ajudar als altres. També passava amb les llengües, cada cap de setmana s'emportaven a casa una lletra per treballar-la en lletra d'impremta. Quan jo vaig estar recordo que li va donar una fitxa que havia de fer o crear, no t'ho sé dir amb exactitud, una recepta.
Tot l'equip de mestres es van adaptar i van buscar altres camins, altres estratègies adequades al seu nivell d'aprenentatge per tal que es continuï enriquint i gaudint de l'escola. No felicitar-lo perquè ha acabat el primer, adonar-se que el seu nivell és més alt i necessita altres coses que els companys, un nivell de dificultat superior. Que no és ni bo ni dolent, simplement atendre a les necessitats de cada infant.
Pregunta als autors
Com creieu que afecta la professionalitat d'una docent quan comença un curs i veu que els objectius o els criteris que haurien d'estar assolits no ho estan? Per exemple, una mestra que està a primer de primària i la meitat de la classe no sap escriure el seu nom en lletra de pal. Amb això em refereixo al fet que si considereu que sempre hi ha estratègies o que hi ha vegades que les presses o pressió fan que s'hagi d'aprendre a base de practicar sense ser conscients del que s'aprèn?
Paraules clau
Professionalitat, mètodes, lectura i escriptura, entorn, família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada