dijous, 18 de maig del 2023

LECTURA 5A: ENTREVISTA A MARTA SOLER

 

ENTREVISTA A MARTA SOLER: LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR

El text llegit és la transcripció d’una entrevista a Marta Soler, doctora per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de Barcelona, dirigeix el centre d’investigació CREA i és experta en processos de lectura que és del que tracta l’entrevista.

Segons la Marta, no hi ha edat per començar a llegir, ja que els infants d'ençà que neixen i a partir de les pràctiques educatives estan aprenent a llegir, a identificar les grafies, a reconèixer paraules, associar grafies amb un so i després a la paraula i el seu significat. Montessori ja ens mostrava com amb activitats d'experimentació amb objectes s'estimula als infants, però també va ser ella qui va introduir activitats de lectura i d'escriptura per practicar-les en edats molt primerenques com objectes en forma de lletres amb textura.

Per la Marta durant aquest procés d’aprenentatge l’element clau és la interacció perquè segons Vigotsky deia que si transformem totes les interaccions que viu l’infant en relació amb la lectura, transformarem aquest procés lector i és per això que l’aprenentatge de la lectura no és un procés individual. Una persona que sàpiga llegir no vol dir que sigui lectora, una persona lectora és que a més a més de ser capaç de llegir comparteixi el que està llegint amb altra gent.

Un altre dels punts claus que ens explica la Marta és la implicació de les famílies, ens comenta que hi ha estudis que demostren que un aprenentatge millor de la lectura és degut al fet que les mares i pares llegeixin amb els infants a casa. Ens explica que aquesta millora depèn de l'entorn familiar perquè un infant que els seus pares comparteixen la lectura amb els seus infants a l'escola farà aquesta demanda, en canvi, al contrari no apareixerà la demanda. Però, que passa si a casa l'infant no té un entorn de lectura? Doncs, la Marta ens explica que diverses escoles duen a terme un projecte per la formació de familiars on realitzen tertúlies literàries dialògiques que estan tenint molt d'èxit. A més aquestes lectures són grans clàssics que quan arribin a casa continuaran comentant i utilitzant paraules creant un entorn de lectura per l'infant. A més l'escola se suma a introduir autors clàssics, sigui en lectura, pintura o música.

Finalment, ens explica el projecte INCLUD-ED mencionat durant tota l’entrevista, que és una extensió del temps acadèmic amb la finalitat d’identificar estratègies pedagògiques concretes que contribueixen a afavorir l’èxit en l’educació i la inclusió, i que promouen la cohesió social al llarg de l’etapa educativa. Perquè aquestes accions educatives tinguin èxit, la Marta, en comenta que hi ha dos elements clau: el primer es relaciona amb les diverses maneres d’agrupar a l’alumnat i l’aprofitament dels recursos humans. El segon és la participació de les famílies i comunitat en la vida escolar.

Pel que fa a la meva experiència en projectes de lectura durant la meva etapa no recordo cap, ja que no estava tan conscienciat el tema lector. Actualment, a les escoles veig molta estimulació de maneres molt creatives, en una altra assignatura vam estar investigant sobre un projecte de lectura on era un conte que s'havia de llegir de diferents maneres, per exemple, havies de canviar la paraula granota per un altre animal, totes les vocals havien de ser la "a", etc. També escullen llibres que als infants els pot interessar i a partir d'aquí fan un projecte. I durant les estones de canvi de classe o arribada a l'escola l'infant té un llibre que pot anar llegint i es van intercanviant entre ells de manera que quan acabi el curs hauran llegit tants llibres com infants hi ha a la classe i tots hauran llegit els mateixos llibres.

Paraules clau: interacció, família, literatura infantil, persones lectores, aprenentatge.

Pregunta: en una escola en risc d’exclusió social, les famílies no poden atendre als seus infants ja que es pasen el dia treballant o tenen més d’un treball per cobrir les necessitats bàsiques. Aquestes famílies no tenen temps per llegir un llibre o anar a tertúlies. Com es podria crear un entorn familiar lector?

FONT: Actividades para trabajar la lectoescritura en casa - Mons Petits



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...