ENTREVISTA A MARTA SOLER: LES INTERACCIONS SÓN LA
CLAU PER APRENDRE A LLEGIR
El text llegit és la transcripció d’una entrevista a Marta Soler, doctora
per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de Barcelona, dirigeix
el centre d’investigació CREA i és experta en processos de lectura que és del que
tracta l’entrevista.
Segons la Marta, no hi ha edat per començar a llegir, ja que els infants
d'ençà que neixen i a partir de les pràctiques educatives estan aprenent a
llegir, a identificar les grafies, a reconèixer paraules, associar grafies amb
un so i després a la paraula i el seu significat. Montessori ja ens mostrava
com amb activitats d'experimentació amb objectes s'estimula als infants, però
també va ser ella qui va introduir activitats de lectura i d'escriptura per
practicar-les en edats molt primerenques com objectes en forma de lletres amb
textura.
Per la Marta durant aquest procés d’aprenentatge l’element clau és la interacció
perquè segons Vigotsky deia que si transformem totes les interaccions que viu l’infant
en relació amb la lectura, transformarem aquest procés lector i és per això que
l’aprenentatge de la lectura no és un procés individual. Una persona que sàpiga
llegir no vol dir que sigui lectora, una persona lectora és que a més a més de
ser capaç de llegir comparteixi el que està llegint amb altra gent.
Un altre dels punts claus que ens explica la Marta és la implicació de les
famílies, ens comenta que hi ha estudis que demostren que un aprenentatge
millor de la lectura és degut al fet que les mares i pares llegeixin amb els
infants a casa. Ens explica que aquesta millora depèn de l'entorn familiar
perquè un infant que els seus pares comparteixen la lectura amb els seus
infants a l'escola farà aquesta demanda, en canvi, al contrari no apareixerà la
demanda. Però, que passa si a casa l'infant no té un entorn de lectura? Doncs,
la Marta ens explica que diverses escoles duen a terme un projecte per la
formació de familiars on realitzen tertúlies literàries dialògiques que estan
tenint molt d'èxit. A més aquestes lectures són grans clàssics que quan arribin
a casa continuaran comentant i utilitzant paraules creant un entorn de lectura
per l'infant. A més l'escola se suma a introduir autors clàssics, sigui en
lectura, pintura o música.
Finalment, ens explica el projecte INCLUD-ED mencionat durant tota l’entrevista,
que és una extensió del temps acadèmic amb la finalitat d’identificar
estratègies pedagògiques concretes que contribueixen a afavorir l’èxit en l’educació
i la inclusió, i que promouen la cohesió social al llarg de l’etapa educativa. Perquè
aquestes accions educatives tinguin èxit, la Marta, en comenta que hi ha dos
elements clau: el primer es relaciona amb les diverses maneres d’agrupar a l’alumnat
i l’aprofitament dels recursos humans. El segon és la participació de les
famílies i comunitat en la vida escolar.
Pel que fa a la meva experiència en projectes de lectura durant la meva
etapa no recordo cap, ja que no estava tan conscienciat el tema lector.
Actualment, a les escoles veig molta estimulació de maneres molt creatives, en
una altra assignatura vam estar investigant sobre un projecte de lectura on era
un conte que s'havia de llegir de diferents maneres, per exemple, havies de
canviar la paraula granota per un altre animal, totes les vocals havien de ser
la "a", etc. També escullen llibres que als infants els pot
interessar i a partir d'aquí fan un projecte. I durant les estones de canvi de
classe o arribada a l'escola l'infant té un llibre que pot anar llegint i es
van intercanviant entre ells de manera que quan acabi el curs hauran llegit
tants llibres com infants hi ha a la classe i tots hauran llegit els mateixos
llibres.
Paraules clau: interacció, família, literatura infantil,
persones lectores, aprenentatge.
Pregunta: en una escola en risc d’exclusió social, les
famílies no poden atendre als seus infants ja que es pasen el dia treballant o
tenen més d’un treball per cobrir les necessitats bàsiques. Aquestes famílies
no tenen temps per llegir un llibre o anar a tertúlies. Com es podria crear un
entorn familiar lector?
FONT: Actividades
para trabajar la lectoescritura en casa - Mons Petits
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada