dijous, 18 de maig del 2023

Lectura 5C

 Llegir en família - Gemma Paniagua

Aquest article tracta sobre la importància de les famílies en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura. Les famílies són essencials en aquest procés, atès que és clau que els infants no vegin la lectura i l’escriptura com una obligació i una tasca exclusivament de l'escola.  


Per tant, cal motivar als infants perquè vulguin aprendre a desxifrar l’escriptura. Per fer-ho, les famílies han de posar a l’abast les utilitats de la lectoescriptura, per exemple amb la llista de la compra, ensenyant els missatges que els envia la família al mòbil, etc. I animar-los a participar en aquestes tasques tan quaotidianes. També és molt beneficiosa la famosa “hora del conte", la qual moltes famílies fan abans de dormir perquè els menuts de la casa agafin el son. Recordo que quan era petita els meus pares sempre me’n llegien un i això va fer que el meu interès per la lectura es despertes.  


Aquesta acció, en algunes famílies es donarà de manera natural perquè ja tenen l'hàbit de llegir i per altres serà una nova rutina que estableixen en el seu dia a dia. Sigui com sigui, qui expliqui el conte ha de saber observar les reaccions de l’infant al llarg de la història per poder aprofundir en aquelles parts que més els hi agrada i afegir més èmfasi en aquelles que sembli que s'avorreix més. L'article recomana que en aquestes es facin comparacions amb la vida quotidiana de l’infant, com per exemple “mira, aquest gos s’assembla al de l’àvia” o “aquest personatge s’assembla al teu amic Marc. D’aquesta manera l’infant es mantindrà atent i amb ganes seguir la història. Com diu l’article, per llegir un conte s’ha de ser un bon comunicador.


És important que quan arribi l’hora de començar a aprendre a llegir, els contes que fem servir tinguin paraules o frases que acompanyin la imatge per tal que els nens i nenes es familiaritzin amb l’escriptura i que els contes escollits siguin de temàtiques que interessin als infants, ja que així aconseguirem cridar l'atenció d’aquells nens i nenes que no es sentin tan atrets per la lectura.  


Pel que fa a l’escola, la lectoescriptura també s’ha de potenciar de manera atractiva per tal que els infants, com a casa, es sentin motivats per aprendre. Per tant, no s’han de fer activitats mecàniques com resseguir lletres, escriure paraules sense context... com les que s’han fet durant molts anys. Aquest tipus de fitxes l’únic que fan és frustrar a aquells infants que els hi pot costar més adquirir aquests coneixements.  


Durant la meva escolaritat aquest tipus d’activitats es feien molt i recordo que a molts dels companys de classe els hi feia molta mandra i a més, no li trobaven el sentit. Igual passava amb la lectura, tota la classe havia de llegir el mateix llibre i això, com és normal, feia que a alguns els hi agradés i que altres els hi sembes molt avorrit.  


En conclusió, la lectoescriptura és un aprenentatge molt important, atès que sempre està present en el nostre dia a dia i cal que els infants aprenguin a expressar-se de manera escrita. I per això, com diu l'article, cal que aquest procés sigui plaent i divertit perquè els infants no el rebutgin, com ha passat durant molts anys.  


Pregunta: Com potenciar la lectura a casa desde l'escola?

Paraules clau: Motivació, lectoescriptura, família, escola i conversa.


 

Font: https://www.clubpiolet.ad/blog/?p=690


  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...