diumenge, 21 de maig del 2023

Lectura 5B -Nascuts per llegir... Es neix l'ector o se'n fa?

 

Lectura 5B - Nascuts per llegir… Es neix lector o se’n fa?



1. Resum de la lectura.


Llegir i escriure són dues competències necessàries al nostre entorn per construir i ampliar el coneixement que tenim sobre el món i per culturitzar-nos.


Tanmateix, en sabem que els infants s’inicien a la llengua escrita a partir del segon cicle i, abans, al primer cicle, aprenen la llengua oral mitjançant la comunicació, l’escolta activa i la imitació, per tant, amb la interacció entre infants i infants i personal docent. Amb el llenguatge escrit passa el mateix, tot i que és més complex i necessiten més temps per assolir els aprenentatges del llenguatge escrit. Si una nena o un nen ens pregunta: «Senyo, què hi diu aquí?», serem capaços de contestar-li: Guix d’Infantil (núm. 67, 2012, pàg. 18) «Espera’t a fer primària, rei» o «Tranquil, que encara no estàs prou madur per aprendre-ho?».


Així mateix, els infants aprenen a llegir i escriure fent ús de les intel·ligències que es van desenvolupant i madurant al llarg de la seva infància i la seva vida. N’aprenen a fer-ho atribuint significats personals i relacionant les informacions relacionades amb la seva experiència amb el que ja coneixen, però, l’aprenentatge no consisteix a memoritzar i repetir paraules, lletres, síl·labes, etc. sense sentit. Per tant, Guix d’Infantil (núm. 67, 2012, pàg. 19)  És important entendre la «iniciació», sobretot com a «invitació» als infants i a les seves famílies a participar en l’aventura de llegir i escriure. És molt important entendre la “iniciació” com a “invitació” als infants i les seves famílies per participar en l’aventura de llegir i escriure des d’edats més primerenques, però, encara és més important tenir en compte les capacitats i la individualitat de cada infant perquè cada infant és diferent i té diverses necessitats individuals i grupals.


Es discuteix sobre la individualitat de cada infant perquè el personal docent ha de tenir en compte la història de cada nen i nena. A més, la maduresa, el desenvolupament cognitiu i els aprenentatges dels infants no depenen únicament dels infants, sinó, també, de les tasques que planteja el personal docent, de com exerceix el seu “rol” com a mestre i de les seves discussions per motivar als infants a descobrir una zona de plaer i d’experimentació. L’exemple que exposa el text és sobre la necessitat de desenvolupar la consciència fonològica abans de començar l’ensenyament perquè si un infant no sap discriminar els fonemes que integren les unitats mínimes del llenguatge sobre les quals es construeixen singnificats que ens permeten comunicar-nos, tindrà dificultats per aprendre el llenguatge escrit.


No obstant això, Guix d’Infantil (núm. 67, 2012, pàg. 20) Quan ens preguntem pel que fem a les aules d’educació infantil, ens estimem més preguntar-nos per les pràctiques docents en les quals utilitzem uns materials o uns altres. S’han portat a terme entrevistes per veure com s'utilitzen els materials a les aules per ensenyar, però, la gran qüestió a resoldre és: Com a docents, com ensenyem a llegir i a escriure mitjançant aquests materials i diferents o altres metodologies? Com podem transmetre valors educatius per promoure la lectura i l’escriptura?


Així doncs,  Guix d’Infantil (núm. 67, 2012, pàg. 21) Podríem redescobrir diàriament amb ells el sentit de llegir i escriure perquè continuessin el seu camí al llarg dels anys, però, tenint en compte la individualitat de cada infant i el seu ritme d’aprenentatge, per tant, sense tenir pressa.




2. Relació entre text i vivència personal.


Al llarg de la meva escolarització a Educació Infantil la lectura i l’escriptura han estat presents, tot i que, en el cas de la lectura amb més freqüència que l’escriptura.


Tanmateix, la lectura és un factor molt important que ajudarà a infants a desenvolupar les seves intel·ligències i a millorar el seu desenvolupament lingüístic i memorístic. En el meu cas ens explicaven algún conte i, a primària, ens “obligaven” a llegir un llibre cada dos o tres cursos per desprès fer-nos un exàmen sobre el llibre.


Tot i això, sento que en comptes de motivar-nos i transmetre’ns els valor de la lectura i l’escriptura com a una cosa bonica, ens ha deixat una mica de “trauma” i, és per aquesta raó, que la majoria de l’alumnat rebutja o li fa mandra llegir i escriure o, directament, no els hi agrada.


Així doncs, actualment tinc llibre pendents per llegir, no m’apassiona, però estic lluitant per trobar-li sentit, motivació i ganes de llegir que em van treure a l’escola. Però, el problema és que un percentatge molt gran d’aquest alumnat no lluitarà per llegir i trobar-li aquest sentit del que parlava i, possiblement, mai tornin a llegir un llibre o a escriure històries.


3. Pregunta per aclarir dubtes.


És molt interessant el tema del qual parla el text, però, de quina manera pràctica podem introduïr els infants a la lectura com a factor motivador i positiu? I, de cara al futur, com podem fer que els infants o les persones arribin a trobar la motivació perduda en relació amb l’escriptura i la lectura?


4. Cinc paraules clau.


  • Lectoescriptura.

  • Comunicació.

  • Infants.

  • Lectura infantil.

  • Mètodes. 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...