diumenge, 21 de maig del 2023

LECTURA 5B: “Nascuts per llegir... Es neix lector o se’n fa?”

  • Síntesi de la lectura: 

Com exposa l’article, llegir i escriure ens endinsen en la societat i ens ajuden a comprendre el món que ens envolta. A través de la lectura, aprenem valors i paraules que desconeixíem la qual cosa ens ajuda a enriquir el nostre vocabulari i tenir un lèxic més extens. Escrivint, aprenem a posar paraules al que pensem i ens ajuda a ordenar les nostres idees aprenent a comunicar-nos millor i defensar la nostra opinió. 


Sovint s’ha pensat que aprendre aquestes dues capacitats tant necessàries pels infants no la comencen a treballar o adquirir fins que arriben al segon cicle d’educació infantil, però no és veritat. Com afirmen els autors de l’article, els infants des d’edats primerenques, ja tenen un desenvolupament ampli de la llengua oral, aprenen el llenguatge interactuant amb els adults i els seus iguals i es comencen a endinsar en el món lingüístic a mesura que es van desenvolupant gràcies al context en el qual es troben. 


Pel que fa a la llengua escrita, no tots els infants tenen la mateixa experiència ni el mateix contacte amb la lectura i l’escriptura, és per aquest motiu, que quan arriben a l’escola, no podem pretendre que tots tinguin els mateixos coneixements i habilitats, hem d’observar als nostres alumnes i partir de zero per tal d’ajudar-los a tots a arribar al mateix nivell perquè cap es quedi enrere. El nostre paper és convidar als infants i les famílies a iniciar-se a la llengua escrita i acompanyar-los durant tot el procés. 


Per tal de motivar als infants a provar i explorar les seves habilitats envers la lectoescriptura, s’utilitzen diferents materials i mètodes, en concret tres pràctiques d’aprenentatge: les pràctiques situacions (situacions imprevistes), les pràctiques instruccions (transmissió de continguts) i les pràctiques multidimensionals (es barregen les dues pràctiques anteriors). 


A més, hem de tenir en compte que a través de la lectura, els infants adquireixen una sèrie de coneixements i hem de tenir cura de quins són els valors que els transmetem perquè els poden influenciar. Actualment, s’intenta vetllar per difondre uns valors educatius d’autonomia, responsabilitat, col·laboració, funcionalitat i significativitat. 

 

  • Comentari personal: 

Gràcies a assignatures com la d'Aspectes instrumentals de les llengües o la de Didàctica de la llengua escrita i la literatura, ens estem adonant de la importància que tenen la lectura i l’escriptura en l’educació dels infants.  

Els infants són persones curioses i tenen les ganes d’aprendre contínuament, sovint ens fan moltes preguntes i es fixen amb coses que a vegades ni tan sols nosaltres veiem, però ells ho veuen i tenen la necessitat de saber-ne més coses. És per aquest fet, que no podem apagar la seva llum interior, els hem de motivar i despertar el seu interès perquè puguin descobrir i desenvolupar al màxim les seves habilitats i capacitats innates. I, això va molt relacionat amb el tema que tracta aquest article, ja que quan són tan petits, els infants no saben llegir ni escriure, però això no vol dir que no tinguin l’interès d’aprendre-ho.  


El nostre rol és guiar-los i acompanyar-los perquè aconsegueixin trobar la seva utilitat i aprenguin el sentit que té perquè llavors tindran la necessitat intrínseca de provar, experimentar i descobrir amb la seva pròpia persona què li pot oferir tot aquest món que desconeix i que tan útil li serà en el futur. D'aquesta manera, milloraran la seva capacitat comunicativa i lingüística convertint-se en persones més autònomes, capaces i segures de si mateixes. 


  • Pregunta per l’autor: 
    • Com a futurs docents, tenint unes ràtios tant elevades, realment és possible descobrir en quin punt es troba cada alumne pel que fa a la lectoescriptura i ajudar-los de manera individualitzada perquè tots puguin adquirir aquesta competència tant necessària de cara el futur i el seu desenvolupament integral? I, quina és la millor eina que tens per aconseguir que els infants tinguin l’interès d’aprendre a llegir i escriure? 

  • Paraules claus de la lectura:
    • Interacció 
    • Acompanyament 
    • Lectoescriptura 
    • Mètodes 
    • Competència de comunicació lingüística 

  • Imatge que representa el text: 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...