Breu resum de la lectura
L'objectiu principal d'aquest article és veure la funcionalitat i la importànica de les primeres interaccions comunicatives que hi ha per part de l'adult cap a l'infant. El nadó des que arriba a aquest món només necessita sobreviure, i l'ajuda dels adults per satisfer les seves necessitats. Aquesta part d'afecte dels altres és molt important en aquest procés de desenvolupament de l'infant.
L'infant mostra aquests reflexes innats i significatius (fer ganyotes, moure les mans...) que són una mena de vocabulari que té per comunicar-se amb el seu entorn. Els intercanvis que es mostres a les rutines dels infants són importants per tal d'establir aquest vincle comunicatiu entre adult-infant. L'adult en aquest cas ha de ser l'acompanyant actiu en aquest procés, és a dir el que el/la guia i potencia dels conductes de l'infant.
És la mare la que pren la iniciativa en aquesta interacció amb l'infant, però va canviant poc a poc. Al principi és la que té el paper actiu, introduint el factor sorpresa en aquesta interacció entre els/les dos, i aquí és quan l'infant comença a anticipar-se, prendre la iniciativa, etc. Com bé diu l'article, la comunicació és un factor molt important, per part de l'adult és un estil comunicatiu pacient i convida al nen/ a participar en la interacció. En aquest es fan servir frases curtes i completes, amb pauses i això comporta a ser un estil maternal de parlar és un sistema important de suport a l'adquisició del llenguatge. Tot aquest procés també succeix a l'àmbit escolar, on l'aula és un espai compartir amb els seus iguals i els adults de referència, i a més a més, és on es recull allò essencial de les estratègies comunicatives i les adapten a les possibilitats dels infants i de l'àmbit educatiu.
Parlant dels educadors/es del primer cicle d'infantil, és important i tenen la funció d'adonar-se que qualsevol moment de l'horari escolar és bo per potenciar la comunicació. No hi ha uns moments millors que altres. Per això, han de saber veure que a l'arribada a l'escola, als tallers o racons, a l'hora d'escoltar contes, al canvi de bolquers, a l'hora de dinar, estem establint interaccions comunicatives amb l'infant. En cadascuna d'aquestes es poden reforçar diferents funcions comunicatives així com ampliar el lèxic del nen/a.
Fent referència al canvi de bolquers, per exemple, és una situació idònia per introduir jocs o petites situacions lúdiques ritualitzades que poden servir perquè l'infnat s'anticipi i prengui la iniciativa. Amb això aconseguim que l'infant prengui un paper actiu en la comunicació.
Comentari personal
Després de la lectura d'aquest article, penso que el fet d'explicar la importància entre el vincle entre l'adult i l'infant, només fan esment a la mare tota l'estona, però hem de ser conscients que l'altre adult de referència, ja sigui el pare o la mare, també té aquest paper important en aquest procés.
Per altra banda, segons la meva experiència fent les pràctiques del cicle superior a una escola bressol és veu reflexada aquesta importància en el procés comunicatiu entre infant i adult, però en moltes ocasions, com en el canvi de bolquers, potser no pots estar tot el temps que vols amb l'infant tenint aquesta interacció, perquè tens als altres infants que també requereixen del teu temps. Però si que s'ha d'aprofitar qualsevol moment per afavorir aquesta comunicació.
I per altra banda, el fet de treballar amb contes, comporta moltes coses positives en aquest procés comunicatiu de l'infant i afavoreix la relació entre l'adult i el nen/a, a més a més, això els/les servirà d'introducció a una etapa més avançada en l'adquisició del llenguatge.
Pregunta per l'autor
- Quines solucions o estratègies es podrien aplicar en el cas que entre família i escola no estiguessin concordades en aquest procés comuncatiu de l'infant?
Paraules clau
- Interaccions comunicatives, vocabulari, interaccions, comunicació
Imatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada