Breu resum de la lectura:
Aquest
text comença explicant-nos com llegir i escriure són dues competències necessàries,
tant per construir i ampliar el coneixement que tenim sobre el món, com per
accedir al patrimoni cultural compartit. Per això, no és estrany que s’ensenyi
a l’escola i que sovint es converteixi en un índex per mesurar els assoliments
del sistema. A continuació, afegeix que des de fa uns anys que es parla
d’iniciació a la llengua escrita al segon cicle d’educació infantil. Hem de
saber que els infants quan arriben al segon cicle d’educació infantil ja tenen
un desenvolupament ampli de la llengua oral i també tenen una certa experiència
sobre la llengua escrita. A l’escola també cal tenir present que els infants
aprenen en interacció constant amb el que els envolta i gràcies al suport de
les persones adultes o dels infants més grans. Per això, els infants aprendran
a llegir i escriure interaccionant de manera intel·ligent amb l’objecte
d’aprenentatge en un medi organitzat per fer-ho. Així doncs, aquest
aprenentatge no consisteix a memoritzar i repetir determinades lletres,
síl·labes o paraules, associant-les amb diferents grafismes. El que anomenem
sistema de lectura i escriptura, s’ha d’aprendre de manera comprensiva. Els
infants necessiten interrogar-se sobre ella, imaginar, conjecturar, indagar,
provar, interpretar, modificar, constatar, coordinar els nous coneixements amb
els que ja posseeixen, etc. A més, existeix la necessitat d’interlocutors més
vàlids, persones “més capaces” que donaran lloc a aprenentatges més
significatius i funcionals per part dels infants. Tot i això, hem de tenir en
compte que cada infant haurà viscut experiències diferents de les de les altres
criatures. Per això, hem de considerar que la madures no depèn solament dels
infants, sinó que també es refereix a les tasques que els mestres els
plantegem.
Es
creu que els mètodes de la pràctica educativa són clau per l'ensenyament de la
lectura i l'escriptura, però a través d'un estudi realitzant recentment, s'ha
vist que el perfil de pràctiques no exerceix gaire influència en el
desenvolupament de les habilitats grafofòniques i del coneixement del codi en
els infants. Això és perquè els diferents tipus de pràctiques incideixen de
manera semblant en l'aprenentatge de la llengua escrita. Més endavant, en el
text apareix la pregunta "Què podríem continuar fent?". Aquí ens
expliquen que el que podríem fer és redescobrir diàriament amb els infants el
sentit de llegit i escriure. Per fer-ho, els infants han d'interaccionar amb
l'objecte, atribuint un significat personal, interpretant aquest mitjà de
comunicació, relacionant les informacions que els va deparant la seva
experiència amb el que ja saben, entre d'altres. Finalment, com a conclusió,
afegeixen que no hi hauria d'haver gens de pressa per aconseguir que els
infants aprenguessin a llegir i a escriure a educació infantil. Tot i això, sí
que hi hauria d'haver un gran interès per aconseguir que els infants
aprenguessin el sentit, la utilitat de llegir i escriure, la qual cosa s'aprèn
llegint i escrivint amb ells.
Pregunta als autors:
- Al final de l'article els autors diuen que: "Aquesta manera d'ensenyar no pot ser aplicada mecànicament, no obeeix a una fórmula concreta, sinó que present mil formes distintes." La meva pregunta és a què es refereixen exactament amb això? Com ho hem de fer llavors?
Comentari personal:
Aquest article m'ha semblat molt interessant tot i que m'ha sorprès que les competències de llegir i escriure siguin tan importants ja des de l'educació infantil. Des de la meva experiència com alumne i com a futura mestra sempre he vist que a infantil sovint es llegeixen contes i es fan lectures en veu alta, però mai m'havia plantejat que això es fes perquè els alumnes s’anessin familiaritzant amb les competències de llegir i escriure, ja que ho veig molt llunyà a causa de la seva edat.
Tot
i això, la lectura d’aquest article m’ha ajudat a conscienciar-me d’aquesta importància. Com a mestra crec que hem de
tenir molt present la competència en comunicació lingüística i saber ser una
bona interlocutora amb la qual els infants puguin conèixer els elements del
sistema, analitzar-ne les normes de funcionament
de manera compartida, descobrir-ne les funcions i experimentar-hi, trobar-hi
similituds i diferències, etc. Això farà que els aprenentatges dels infants
siguin més significatius i funcionals.
Paraules clau:
- Lectura
- Escriptura
- Competència
en comunicació lingüística
- Mètodes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada