diumenge, 21 de maig del 2023

Lectura 5 B - Nascuts per llegir...es neix lector o se'n fa?

 Nascuts per llegir...es neix lector o se'n fa?

Síntesi

Aquesta lectura ens parla sobre les discussions i debats que se susciten en relació amb la maduresa per la lectura i els prerequisits que els nens i nenes han de tenir abans d'iniciar-se en l'aprenentatge de la lectura. Es menciona que a vegades, aquestes discusions, poden ser repetitives. Es planteja que en lloc de centrar-se en les discussions, és millor descobrir la llengua escrita amb els infants i presentar-los noves exploracions.  

A les aules d'educació infantil, es fan servir diferents pràctiques docents en relació a l'ensenyança de la lectura i escriptura. Es distingeixen 3 perfils de pràctiques: situacionals, instruccionals i multidimensionals. A més, les diferents pràctiques reflexteixen valors educatius diferents. En l'àmbit d'educació infantil, és important considerar quins valors es promouen en l'ensenyament de la lectura i l'escriptura. 

Aquest text, afirma que els nens i nenes aprenen a llegir i escriure de la mateixa manera que aprenen altres coneixements, a través de la interacció amb l'objecte d'aprenentatge en un entorn organitzat. Es destaca la importància d'atribuir significat personal i interpretar el sistema de comunicació escrit. No s'ha de pressionar als infants per aprendre a llegir i a escriure, però, és important despertar el seu interès i que entenguin el sentit i la utilitat de la lectura i escriptura mitjançant la pràctica conjunta. 

Ela autors ens parlen de l'amor pels llibres i la seva importància en la vida de les persones. Destaquen com els llibres ens han acompanyat i ens han fet viure altres vides, connectant-nos amb els nostres sentiments i a més, com gràcies a aquests, els nens i nenes estan creixent amb històries plenes d'aventrues i tresors amabats d'entre pàgines.
S'apunta que els formats no són el més rellevant, sinó el contingut que amaguen. Es planteja que en les pantalles no només es llegeix literatura, sinó que també per aprendre altres temes. I sobretot, els autors ens remarquen la gran importància d'acompanyar als nens i nenes en aquest procés i ajudar-los a reflexionar. 

Per últim, la lectura ens destaca la importància del paper de la famílis en el desenvolupament de la lectura. Es reconeix que hi ha famílies on això és natural i altres on compartir contes representa tot un repte. Es suggereix revisar algunes claus per fer de la l'ectura i escriptura a casa una activitat agradable i educativa. I a més, els autors destaquen la importància d'observar les reaccions dels seus fills i filles per saber si triem els contes adequats per a cada edat. 

Paraules clau 

1. Descobrir
2. Valors educatius
3. Exploracions
4. Interacció
5. Amor pels llibres
6. Acompanyament
7. Contes adequats

Pregunta als autors 

Quin és el paper fonamental de les famílies en el desenvolupament de la lectura i com poden contribuir de manera efectiva? 

Comentari personal 

M'ha semblat una lectura molt interessant, pel fet que, ens posa en relleu la importància de fomentar un entorn en el què els nens i nenes puguin descobrir i explorar la llengua escrita de manera natural isignificativa. M'agrada com es subratlla que els menuts aprenen a llegir i escriure a través de la interacció amb els materials d'aprenentatge i la pràctica conjunta amb els adults que els acompanyen. 





Cooperativa, A. (2021, 13 abril). Què podem fer si al nostre fill o filla no li agrada llegir? - Abacus Cooperativa. Abacus Cooperativa. https://cooperativa.abacus.coop/ca/comunitats/comunitat-cultural/coneixement-compartit-cultural/que-podem-fer-si-al-nostre-fill-o-filla-no-li-agrada-llegir/ 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...