dijous, 18 de maig del 2023

LECTURA 5B – Viera, A. i Barrio (2012) Nascuts per llegir… es neix lector o se’n fa? Guix d’infantil, 67, 17-21

 

1.       SÍNTESI DE LA LECTURA

L’article tracta sobre l’ensenyament de la lectura com a competència necessària per construir i ampliar el nostre coneixement des de l’educació infantil.

Existeix una exigència per ensenyar a llegir des del segon cicle d’educació infantil, quan ja tenen un grau elevat del desenvolupament de la llengua oral. Els infants arriben a l’escola amb certa experiència en la llengua escrita per la interacció prèvia amb adults o infants més grans i amb l’escola s’afegeix aquest suport institucionalitzat. Però els infants són éssers actius en constant coneixement i aprendran a llegir per la contínua interacció amb el seu medi, per tant, se’ls ha de mostrar la llengua escrita en tots els contextos els quals veuran a la societat. L’infant necessita interlocutors amb més experiència que ell per poder conèixer el món de l’escrit i la lectura.

D’altra banda, cadascú té un ritme d’aprenentatge diferent i les condicions socials també influeixen en aquesta experiència prèvia a l’arribada a l’escola, per això hem de comprendre que la maduresa no depèn només de l’infant, sinó també de les tasques que li plantegem. L’ensenyament no ha de ser lineal i rígidament seqüencial, sinó que s’ha d’adaptar a les necessitats pròpies de cada infant.

Després d’un estudi de les pràctiques docents impartides a l’aula es van adonar que aquelles que realitzaven pràctiques instruccionals, els infants obtenien resultats semblants als que realitzaven pràctiques situacions o multidimensionals. Així doncs, totes tres pràctiques tenen una influència semblant en la pràctica de llengua escrita.

En definitiva, els infants aprenen a llegir de la mateixa manera que aprenen a fer la resta de coses, per interacció amb l’objecte d’aprenentatge. Per tant, és oportú continuar motivant a l’infant a continuar descobrint el gust per la lectura i l’escrit per a que continués al llarg dels anys, tenint en compte les dificultats que es poden trobar pel camí i que no hi ha una fórmula exacta per fer-ho.

2.       COMENTARI PERSONAL

Comparteixo moltes de les idees que aquest article vol transmetre. La llengua oral és una competència que els infants van desenvolupant pel seu compte amb la interacció amb el seu entorn i des dels centres hem de procurar que es donin les condicions idònies per apropar-los a aquest coneixement. D’altra banda, crec que la llengua escrita és un procés una mica més difícil, si més no, més lent. A més, entren les condicions socials, econòmiques, culturals, etc, de l’infant que poden dificultar aquest aprenentatge. Per exemple, arran de la COVID-19, hi ha hagut un enrariment pel que fa l’escriptura en els centres educatius degut a la falta de suport de les institucions en el període de quarantena. És per això que considero molt important el suport institucionalitzat en el procés perquè de vegades es donen aquestes mancances des de casa. Per tant, el nostre paper des de l’escola és impulsar als infants des de ben petits a adquirir aquesta habilitat que es pot tornar en un plaer per la lectura i l’escriptura.

3.       PREGUNTA A L’AUTOR

És possible que les pràctiques actuals no siguin suficient motivadores, i per això ens trobem cada vegada més amb menys motivació per la lectura i l’escriptura?

4.       PARAULES CLAU

Llengua oral

Llengua escrita

Pràctica educativa

Interacció


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...