1. Breu síntesi de la lectura.
Aquest article se centra a parlar sobre dues de les competències més importants i necessàries que comencem a treballar des que som ben petits, la lectura i l’escriptura. Gràcies a elles se’ns permet ampliar i construir el coneixement que tenim envers el món, i accedir al patrimoni cultural de la societat en què vivim. Per aquest motiu, al text es destaca i es mostra especialment la visió sobre com hauria de ser la iniciació de la llengua escrita.
S’acostuma a parlar que aquesta iniciació de la qual parlem es dóna a partir del segon cicle d’educació infantil, però realment, les criatures quan arriben a aquesta etapa ja han experimentat un desenvolupament ampli de la llengua oral mitjançant les interaccions que els ha fet aprendre a comunicar-se amb diverses finalitats i a adaptar-se segons el context. Per tant, al mateix temps també han estat treballant un conjunt d’habilitats que són crucials en l’escriptura.
Així doncs, inicialment aquestes competències es comencen a desenvolupar en un àmbit quotidià (no formal) i posteriorment, a mesura que els infants s’endinsen en el món escolar i van creixent, aquesta construcció de la lectura i l’escriptura es va “perfeccionant”, amb el propòsit que hi trobin un sentit i una utilitat a aquests dos conceptes. Cal destacar que, perquè això sigui possible és essencial el paper dels educadors i educadores que acompanyen als infants en aquest procés d’aprenentatge.
En aquest sentit, el que es pretén evidenciar en aquest article és la importància que els infants aprenguin a escriure i a llegir, però d’una manera natural i espontània, tal com s’aborden altres aspectes, sense forçar ni pressionar. D’aquesta forma, ho concebran com una part més del seu dia a dia.
Per tant, el que vol reflectir aquest article és
la importància de tenir ganes en continuar aprenent envers la lectura i
l’escriptura. Per la qual cosa es posa especial èmfasi en el fet que cada nen i
nena aprèn d’una manera diferent i cadascun té els seus propis ritmes
d’aprenentatge i cal respectar-los en tot moment. I, com a docents, cal que es
presentin propostes d’activitats i oportunitats diverses per tal que aquestes
competències siguin enriquidores, positives i essencials per als més petits.
2.
Comentari personal.
Tal com hem pogut llegir en aquest article, la lectura i l’escriptura són dues competències fonamentals en la nostra vida, atès que són eines principals que ens ajuden a adquirir nous coneixements mitjançant la interacció, la imaginació, la socialització... i que, per tant, els anem treballant i posant en pràctica al llarg de tota la vida.
Per aquest motiu és tan important que des de ben petits els infants tinguin aquesta curiositat i ganes de continuar aprenent a llegir i a escriure, perquè d’aquesta forma ho veuran com una eina que tenen per poder comunicar-se i alhora poder entendre el món que els envolta.
En el meu cas, recordo que a l’escola sovint fèiem comprensions lectores i també llegíem llibres. Per tant, això ens ajudava a ampliar el nostre vocabulari i a treballar més en profunditat l’expressió i la comunicació oral. Pel que fa a l’escriptura, és una de les competències que més es treballen atès que la posem en pràctica cada dia, però sí que és cert que en aquests darrers anys potser hem començat a escriure més mitjançant els aparells tecnològics, que no pas a mà.
3.
Pregunta que faria a l’autor del text.
Com es poden respectar els ritmes d’aprenentatge dels infants i alhora
seguir el que marca el currículum cada any? Com es pot despertar curiositat en
un infant en llegir i escriure?
4.
5 paraules clau que selecciono com a termes importants.
Lectura, escriptura, competències, ritmes d’aprenentatge i interacció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada