LLEGIR EN FAMÍLIA
Breu síntesi de la lectura
La lectura ens parla de com fer el moment de lectura en família una experiència útil per a aprendre i plaent per als infants.
El paper de la família és essencial per al desenvolupament de la lectura, i és que les famílies que fan lectures a casa fan que els seus fills i filles tinguin més probabilitat de ser bons lectors i lectores. Hi ha dos tipus de famílies que fomenten la lectura, la primera les que ho fan de forma natural i altres que els hi serà una cosa nova per a la seva vida, ja que els han criat amb una idea de què la lectura és una tasca avorrida.
A continuació la lectura ens ofereix diferents claus per a fomentar la lectura d’una manera plaent i que fomenti l’aprenentatge. Amb contes que els agradin, les famílies s’han de fixar en si els seus fills senten o no interès per aquests i a més seria molt recomanable demanar ajuda a l’escola o la biblioteca perquè li donin els més adients a les seves edats. Els llibres no només són importants, també ho és que els infants vegin en el seu dia a dia la funció del llenguatge escrit en moltes situacions quotidianes, amb la llista de la compra text de revistes… Evitar fer activitats de manera mecànica com fitxes que acabaran sent activitats que no gaudiran i que li aportaran cap significat.
Diu que hem d’aconseguir que llegir i escriure siguin activitats plaents i significants , però com es pot fer això? A continuació ens dona diferents consells com per exemple: emocionant-nos junts llegint un conte, amb expressions endinsant-nos en el conte i vivint-lo. Tenint en compte sempre les reaccions i afegint comentaris o experiències personals. El més important és que l'infant participi amb ganes de la lectura i expectant de la història, marcant ell o ella el ritme de la narració.
No fer de professors, si la nena o el nen escriu alguna cosa no esborrar-la perquè estigui bé.
Quan llegir també és un tema que tracta i el que aconsella és que s’estableixi una rutina, però que estigui adaptada a les necessitats de cada família i als seus horaris. Respecte qui ha de llegir el conte el més important és que l’infant vegi que hi ha interès per la lectura si ho fa el pare, la mare o l’avi o l’àvia no és tan important.
Respecte als infants que diuen que no li agrada la lectura és important que busquem contes que els produeixin interès i que tractin sobre coses que els hi agraden.
Relació amb algun aspecte de la vida
Com la majoria de les lectures que hem fet totes em fan recordar a les pràctiques, ja que és l’únic moment de la meva vida en el que he tingut l’oportunitat d’estar amb tants infants. En especial m'ha fet recordar al moment que llegia llibres als infants, d'I2, era un moment molt especial en el que podia veure en les seves cares que estaven gaudint. I per a mi el millor de tot va estar quan els vaig explicar un conte sobre uns ocells i els hi vaig fer el sorollet de piu-piu. I van estar tot el dia venint-me a buscar fent el soroll i demanant-me que els llegís el conte una altra vegada.
Formular una pregunta que faríem a l’autor
Què li diries a una família que et diu que no té temps per a llegir un conte al seu fill o filla, o que no és tasca de les famílies sinó dels mestres?
⅗ paraules clau
Lectura en família
contes
competència lingüística
gust per la lectura
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada