diumenge, 21 de maig del 2023

Lectura 5C: Llegir en família

FITXA 5: CINQUENA EVIDÈNCIA ESCRITA 

Nom i cognoms de l’alumne: Laia Palau Antoja 

Titulació: Grau en Educació Infantil 

Curs: 2n (2022 - 2023) 

Assignatura: Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil 

Grup: 62 / Seminari: C 

Professorat: Xavier Fontich i Dolors Masats  

Article: Paniagua, G. (2013) Llegir en família, Guix d’infantil, 67, 24-26. https://drive.google.com/file/d/11ASalPz75ex4OavCNIFqWMBOxh4591wl/view 

Resum de l’article: 

Aquest article va ser escrit per Gema Paniagua la qual ens parla sobre la importància de llegir en família i d’acompanyar els nostres fills i filles a descobrir el gust per la lectura i que aquesta sigui una eina més per aprendre.  

L’article ens raona del paper crucial que té la família en el desenvolupament de les habilitats de lectura dels seus fills i filles i afirma que aquells infants que hagin compartit estones de lectura de contes amb els seus pares i mares tindran més probabilitats de ser uns bons lectors. A més a més, és important que la lectura estigui present en situacions quotidianes i no, tan sols, com una activitat curricular i mecànica que s’ha de fer sigui com sigui, ja que estarem minvant l’interès per llegir i escriure dels infants i a poc a poc els estarem apagant aquesta curiositat innata que tenen tots des de ben petits.  

L’article emfatitza en la idea que la lectura i l’escriptura han de ser activitats plaents, agradables i, a la vegada, gratificants fent de la lectura un moment per compartir i atendre les necessitats de l’infant.  

Gema Paniagua en l’article emfatitza sobre saber escollir el moment adequat per llegir contes i aprofitar les oportunitats del dia a dia per estimular el gust per la lectura i l’escriptura. Paniagua proposa que tots els membres de la família, germans i avis inclosos, poden ser també partícips d’aquest procés.  

Finalment, es parla de com motivar aquells infants que mostren poc o nul interès per la lectura per poder ser capaços d’adaptar el contingut i la manera de fer en funció de les necessitats de cada infant. Així com, es destaca el valor de prioritzar el plaer i la diversió en la lectura i l’escriptura i no centrar-nos tant en la correcció d’allò que llegeix o escriu l’infant. Cal trobar un equilibri per no apagar les ganes de llegir i escriure que tenen els infants des de ben petits.  

Connectem l’article amb el nostre món més proper: 

Personalment, aquest article m’ha semblat molt interessant, ja que des de sempre se’ns ha dit que la família té un paper fonamental en el desenvolupament i creixement de tot infant. El seu rol és essencial i, per aquest motiu, és molt important que des de casa exerceixin el rol de pares i mares i acompanyin als seus fills en els diferents aprenentatges.  

Aquest article m’ha portat a recordar la meva etapa d’infantesa on des de P5 ja des de l’escola es va iniciar la lectura com un hàbit a fer a casa amb les nostres famílies. Recordo un dia per setmana anar a la biblioteca de l’escola agafar un conte per emportar-nos-el a casa i llegir-lo plegats amb els meus pares i germans. Aquest moment de compartir el gust per la lectura el recordo molt bonic i ple d’il·lusió. Ara hi penso, i a mesura que he anat creixent, aquestes ganes de llegir, aquesta motivació, se m’ha anat apagant a causa de la imposició de la lectura com una tasca obligatòria a fer i no quelcom per gaudir i aprendre plegats.  

M’agrada pensar que anys enrere, quan tot just iniciava el cicle de primària i acabava l’etapa d’infantil, la Laia gaudia llegint en família i ara, personalment, tinc ganes de tornar a trobar aquesta estona per llegir i poder fer de la lectura una activitat plaent de nou.  

Pregunta per l’autor: 

Quins consells concrets podeu oferir als pares per estimular l'interès dels nens en la lectura i l'escriptura, especialment quan són reticents o no mostren interès en aquestes activitats? 

Paraules clau: 

Lectura en família, contes, interès, hàbit, aprendre compartint.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...