dilluns, 22 de maig del 2023

Lectura 5D - Llegir a la pantalla. Guix d'infantil 67.

Resum








Parla de com ha estat la transició de llegir del paper a llegir de la pantalla. 

Abans ens agradava llegir per la olor dels llibres, pel format, pels dibuixos impresos sobre el paper, i ara els agrada llegir per les llums, per les veus, per la interacció que els dona aquests nous models de lectura. 


Alguns consideren aquests nous formats com a excloents però perquè són excloents si al final acaba sent el mateix en diferents formats?


L'alfabetització equival a saber llegir, i saber llegir els formats nous. El que dona aprendre a llegir amb la pantalla és anar agafant traça a l'hora de manipular altres pantalles: buscar informació a internet, saber com conèixer una web, etc. 


A partir d'això, els hem d'ensenyar què és cert i què no, com diferenciar les notícies verídiques de les que busquen enganyar, els hem de fer distingir entre pantalles i per això necessiten acompanyament constant, al menys durant aquest primer període d'aprenentatge. 


Pregunta


S'ofereix la mateixa formació a famílies que no han pogut tenir aquesta educació tecnològica per tal que puguin ajudar als fills? 


Experiència relacionada


Una cosa "dolenta" que veig d'aquest tema de llegir en pantalles és com això pot afectar la vista dels infants i que els llibres passen a ser "avorrits", a part, les pantalles són molt més ràpides que el llibre i això els afecta en els seus ritmes i temps d'espera, els torna més impacients i més ansiosos. 


Paraula Clau


Pantalla

Lectura

Infants

Llegir


Lectura B - Nascuts per llegir..O es neix lector o se'n fa. 


Importància de saber llegir i escriure: per construir i ampliar el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit. Es demana a l'escola que l'alumnat adquireixi la competència en comunicació lingüística. 


L'experiència que ja tenen els infants abans d'entrar a l'escola, vivim envoltats de lletres. Aquest aprenentatge s'institucionalitza, però tot i això els infants no deixen de ser parlants amb capacitats creixents de comunicar-se. 


Com a docents, proporcionar que entenguin aquest llenguatge a partir d'exemples reals o proporcionats. Experiències reals. 


Quan hem de començar ensenyar a llegir i escriure? Han d'estar esperats per aprendre o han de desenvolupar consciència cronològica abans de començar?


Sol·lució: Deixar que els infants explorin i descobreixin a partir d'experiències que proposem per tant que siguin capaços de crear els seus esquemes cronològics i gràfics. 


Materials i mètodes de les aules: 

  • Situacionals: posar en pràctica experiències reals. 
  • Pràctiques instruccionals: explicar instruccions per aprendre llegir i escriure. 
  • Pràctiques multidimensionals: una barreja dels dos mètodes anteriors. 
  • Infant amb llibres i revistes a casa. 
  • Família que no era lectora però s'ha conscienciat de la importància de llegir.


Cap dels tres mètodes és el millor, cal adaptar-se a cada infant per saber quin mètode encaixa millor. 


Per saber quin mètode és el millor s'ha de preguntar quins valors educatius promovem quan ensenyem a llegir i escriure. 


Lectura C - Llegir en família


Que el moment de lectura en família sigui útil per aprendre i que proporcioni satisfacció i gust. 


Infants que llegeixen a casa tenen més probabilitat de ser millors lectors i lectores. Escriguin millor. 


Dos tipus de família lectora: 


- Aquelles que ja feien lectura i tenen llibres a casa.

- Aquelles que comencen a fer lectura amb l'infant. 


Llegir amb el gust dels infants en ment. Escollir llibres que siguin de temes atractius pels infants. 


Demanar ajuda a l'escola o biblioteques perquè donin llibres adequats a les edats. 

Activitats com per exemple: la llista de la compra, per aprendre a escriure, que no pas fer fitxes. Activitats que siguin més atractives i motivadores pels infants. 


Propostes perquè els infants els agradi llegir: interpretar el conte, que l'infant marqui el ritme de narració. 


Moment de fer lectura - decisió de la família. 


No només el pare i la mare, també pot ser amb els avis, germans, etc. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...