Breu síntesi:
En aquest article de la Gema
Paniagua, ens parla del paper de la família durant el desenvolupament de la
lectura dels seus fills i filles. Desenvolupa algunes idees i claus perquè la
lectura i l’escriptura dels infants a casa sigui divertit i aprenguin.
El que més utilitzem són els
contes. Comencem amb contes d’imatges amb els més petits i acabem llegint
històries de més grans. Per poder fer una bona tria d’aquest, està bé demanar
informació i consells a l’escola o a la biblioteca infantil perquè puguin orientar-nos.
També es pot utilitzar la funció
del llenguatge de moltes situacions quotidianes -llista de la compra, nota que
li deixem a la mama, el correu de la tieta...-
A través d’aquests contes, hem
d’aconseguir que llegir i escriure siguin activitats gratificants pels infant.
L’encertem amb la manera d’explicar el conte, si aconseguim emocionar-nos
conjuntament. Per tant, és important les mirades, els gestos, la veu...En
general, un bon comunicador és aquell que es centra amb les reaccions del seu interlocutor.
No passa res si ens deixem de
llegir informació del conte, és important que hi participi l’infant realment,
que es senti part d’aquella història, estant atent i expectant en alguns moments. Que sigui
l’infant que ens marqui el ritme de la narració de cada conte.
És bo poder establir una rutina
diària de cada família, centrada en la compartició d’un conte, d’aquesta manera
ens assegurem d’una estimulació quotidiana. Tot i que moltes famílies utilitzen
el conte per abans d’anar a dormir, cada família ha de decidir quin és aquest
bon moment per a ells.
També és important que els
infants vegin interès per la lectura per part dels familiars. A banda, la
participació dels avis i les avies és una activitat molt plaent per als
infants, així com alguns germanes o germanes més grans.
Per altra banda, és essencial
tenir en compte els interessos de cada infant per poder fer una tria més
centrada del conte, així l’infant mostrarà més atenció per escolat aquella
història. La diversió i el plaer de l’infant són els indicadors que podem
observar per saber si anem per el bon camí de la lectura.
Experiència:
Com a experiència personal,
l’estiu passat vaig tenir l’oportunitat de ser la tutora d’ una classe de
l’escola bressol. L’activitat del dia era explicar un conte amb infant d’un
any.
Els infants ja tenien contes,
adequats a les seves edats, al seu abast. En general, tots els infants
s’apropaven al racó dels contes en algun moment del dia, i per aquesta raó vaig
decidir explicar-los un conte.
Era un conte d’animals, d’una
granja, i tot i ser una història curta vaig utilitzar titelles per poder
representar els animals que anaven sortint al conte.
D’aquesta manera els infants
estaven més atents a allò que els hi anava explicant, a banda de fer sons
representatius de cada animal.
Com a educadores, hem d’observar
i adaptar els contes per als infants que tenim a l’aula. Perquè tot i ser
petits, ja podem mostrar interès per la lectura i explicació de contes. Hem
d’obtenir eines per poder acompanyar els infants des de petits en la lectura de
contes.
Pregunta:
Des de les escoles d’educació
infantil quins talles, activitats o recursos es poden proposar perquè les
famílies puguin acompanyar als seus infants durant el desenvolupament de
la lectura?
Paraules clau:
- Lectura en família
- Lectura
- Contes
- Competència lingüística
-
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada