dilluns, 22 de maig del 2023

Lectura 5C

Llegir en família


 

Breu síntesi:

En aquest article de la Gema Paniagua, ens parla del paper de la família durant el desenvolupament de la lectura dels seus fills i filles. Desenvolupa algunes idees i claus perquè la lectura i l’escriptura dels infants a casa sigui divertit i aprenguin.

El que més utilitzem són els contes. Comencem amb contes d’imatges amb els més petits i acabem llegint històries de més grans. Per poder fer una bona tria d’aquest, està bé demanar informació i consells a l’escola o a la biblioteca infantil perquè puguin orientar-nos.

També es pot utilitzar la funció del llenguatge de moltes situacions quotidianes -llista de la compra, nota que li deixem a la mama, el correu de la tieta...-

A través d’aquests contes, hem d’aconseguir que llegir i escriure siguin activitats gratificants pels infant. L’encertem amb la manera d’explicar el conte, si aconseguim emocionar-nos conjuntament. Per tant, és important les mirades, els gestos, la veu...En general, un bon comunicador és aquell que es centra amb les reaccions del seu interlocutor.

No passa res si ens deixem de llegir informació del conte, és important que hi participi l’infant realment, que es senti part d’aquella història, estant atent  i expectant en alguns moments. Que sigui l’infant que ens marqui el ritme de la narració de cada conte.

És bo poder establir una rutina diària de cada família, centrada en la compartició d’un conte, d’aquesta manera ens assegurem d’una estimulació quotidiana. Tot i que moltes famílies utilitzen el conte per abans d’anar a dormir, cada família ha de decidir quin és aquest bon moment per a ells.

També és important que els infants vegin interès per la lectura per part dels familiars. A banda, la participació dels avis i les avies és una activitat molt plaent per als infants, així com alguns germanes o germanes més grans.

Per altra banda, és essencial tenir en compte els interessos de cada infant per poder fer una tria més centrada del conte, així l’infant mostrarà més atenció per escolat aquella història. La diversió i el plaer de l’infant són els indicadors que podem observar per saber si anem per el bon camí de la lectura.


Experiència:

Com a experiència personal, l’estiu passat vaig tenir l’oportunitat de ser la tutora d’ una classe de l’escola bressol. L’activitat del dia era explicar un conte amb infant d’un any.

Els infants ja tenien contes, adequats a les seves edats, al seu abast. En general, tots els infants s’apropaven al racó dels contes en algun moment del dia, i per aquesta raó vaig decidir explicar-los un conte.

Era un conte d’animals, d’una granja, i tot i ser una història curta vaig utilitzar titelles per poder representar els animals que anaven sortint al conte.

D’aquesta manera els infants estaven més atents a allò que els hi anava explicant, a banda de fer sons representatius de cada animal.

Com a educadores, hem d’observar i adaptar els contes per als infants que tenim a l’aula. Perquè tot i ser petits, ja podem mostrar interès per la lectura i explicació de contes. Hem d’obtenir eines per poder acompanyar els infants des de petits en la lectura de contes.


Pregunta:

Des de les escoles d’educació infantil quins talles, activitats o recursos es poden proposar perquè les famílies puguin acompanyar als seus infants durant el desenvolupament de la  lectura?


Paraules clau:

- Lectura en família

- Lectura

- Contes

- Competència lingüística

-    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...