LLEGIR A LA PANTALLA
https://i.blogs.es/af2c9e/leer/1366_2000.jpg
Breu síntesi de la lectura
Des de sempre la lectura de llibres ha estat una manera en què els infants, i no tan sols els infants, han pogut sentir diferents emocions, han adquirit nous coneixements i s’han sentit identificats amb els personatges, fet que els ajuda a comprendre com ells mateixos se senten en diferents situacions.
Els llibres sempre han estat present en la vida de tothom en el seu format clàssic, és a dir, el paper, i se’ls estima d’aquesta manera perquè han format part de l’imaginari tradicional de la lectura. La diferència és que en l’actualitat el format de la lectura està canviant, passant a ser un format més innovador com és la pantalla. Així doncs, enyorem el tacte del paper o l’emoció del relat?
Els infants continuen escoltant històries plenes d’emocions, d’aventures i les quals gaudeixen molt, i ara més en tenir la possibilitat de sentir la veu dels personatges o d’intervenir en el desenvolupament de la història. En atenció això, veiem que el sentiment o l’impacte que creen, independentment del format, és el mateix, per tant, cal acceptar les pantalles com una nova opció per llegir i aprendre i no excloure-la. Tot i això, hem de ser conscients que no tota la informació és necessària o que no tots els contes que es poden trobar són adequats, per això els adults, tant els mestres com les famílies, cal que acompanyem als infants en quant es troben davant una pantalla: Hem d’ensenyar-los a persistir, a reflexionar, a no passar d’una pantalla a una altra sense criteri, etc.
Comentari personal
Personalment, penso que, com bé es reflexiona al text, no s’enyoren l’emoció de les històries, s'enyora el format en què es llegien tradicionalment. Tot i això, a mi m’agrada més la lectura en paper quan es tracta d’un llibre d’amor, per exemple, o d'explicar un conte a infants. En canvi, si es tracta de fer una recerca sobre un tema per fer un treball, per exemple, prefereixo fer ús de la pantalla com eina de recerca on buscar i llegir diferents fonts d’informació.
Formular una pregunta
Entenc que en una edat més avançada, com ara en l’etapa de primària o l’ESO, sigui important acceptar la pantalla com una eina de recerca i lectura, però pels infants d’una edat més primerenca, com ara l’etapa de 0 - 6 anys, cal introduir aquestes tecnologies?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Llegir
Llibres
Aprendre
Format
Emoció
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada