dimarts, 16 de maig del 2023

LECTURA 5D

Lectura 5 → LLEGIR A LA PANTALLA

Síntesi lectura 

L’article “Llegir a la pantalla” tracta sobre el fet que llegir és una activitat mitjançant la qual coneixem el món i comprenem millor els nostres sentiments gràcies al fet de veure’ls reflectits en unes altres persones. És una activitat que ens fascina i és per això que ens encanta que ens llegeixin un conte abans d’anar a dormir o d’acord amb Pilar Pérez “quantes vegades ens hem adormit amb un llibre a la falda?” (Pilar Pérez, 2012). De la mateixa manera que exposa aquesta evidència, explica que llegir llibres a través d’Internet o mirar vídeos per aprendre pot ser interessant, però necessitem conèixer la veracitat d’aquesta informació i saber distingir quina és rellevant i quina no ho és per tal de no desencaminar-nos dels nostres objectius. Així doncs, pel que fa a la lectura dels infants és imprescindible que tinguin l’acompanyament d’un adult que sàpiga guiar-lo i oferir-li un contingut de qualitat.  


Així mateix, hem d’ensenyar els infants a reflexionar davant de cada pantalla en la qual es troben per evitar que passin d’una pantalla a una altra sense aturar-se a pensar sobre allò que han vist. És per aquesta raó que no podem deixar sols els infants en aquest procés si volem que adquireixin un aprenentatge de qualitat. 


Relació d’algun aspecte que ens sembli rellevant amb alguna assignatura o amb la vida personal 

El tema que tracta aquest article és molt interessant i, de fet, és un problema que també afecta persones adultes, ja que sovint costa discernir el que és cert del que no ho és (de tot allò que trobem a Internet). Malgrat això, és cert que els infants pateixen més aquest problema a causa de l’alfabetització i a la seva manca de coneixement, com esmenta el text.  


Per tant, m’ha agradat que tracti aquesta qüestió perquè entre tots ens en conscienciem. Així i tot, trobo a faltar algunes solucions per aquesta situació més enllà de la supervisió de l’adult. L’autora podria explicar si hi ha algun mètode de control parental el qual només doni accés als infants a informació de qualitat o fer la seva valoració sobre algunes plataformes que ja existeixen per a millorar la fluïdesa en la lectura i la seva comprensió, com per exemple el Glifing


La meva aportació és que potser es podria treballar des del Departament d’Educació per crear plataformes amb contingut adequat o, fins i tot, que cada escola treballi per crear una aula Moodle a través de la qual pengin material de qualitat per als infants de les diferents edats i així cada centre tindria els seus recursos o bé fer-ne un general per a tots els alumnes escolaritzats en escoles catalanes. 


Val a dir que al Departament d’Educació hi ha alguns programes per fomentar el gust per la lectura i malgrat que fan algunes recomanacions de llibres, crec que no hi ha cap portal que sigui fàcilment accessible per les famílies. 


Pregunta: creus que s’haurien de dissenyar diferents plataformes en les quals hi hagi contingut de qualitat per a infants que s’estan iniciant en la lectura? Glifing n’és un exemple, quina valoració li faries? 


Paraules claus: lectura en pantalla, competència lingüística, recursos TIC, aprenentatge de qualitat 



                                                          Font

Després de compartir les lectures amb les companyes he après que els infants tenen un interès i una motivació intrínseca per la lectura i l'escriptura des de petits. Per tant, és rellevant que els adults no "apaguem" aquest interès. A més, s'ha de tenir present que no hem de tenir pressa perquè els infants aprenguin a llegir, però sí que hem de ser conscients de la seva importància i fomentar el gust per la lectura. Val a dir que no només són els pares i les mares qui han de fomentar aquest gust i fer de la lectura una activitat agradable i plaent, sinó que els germans, els avis i els tiets també es poden involucrar. Per acabar, cal destacar que és important mantenir una rutina i buscar un moment del dia per llegir una estona i compartir i aprendre junts, no és quelcom que s'hagi de fer de forma esporàdica. És cert que potser és una mica difícil amb els ritmes de vida que portem, però hem de tenir present la seva importància i, per consegüent, fer tot el possible per llegir cada dia una estona. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...