LECTURA 5D: Llegir a la pantalla
Breu resum de la lectura
En l'article "Llegir a la pantalla" de Pilar Pérez Esteve, publicat a la revista Guix d'Infantil 67, l'autora comenta les diferències entre llegir en pantalla i llegir en paper, i obre la possibilitat a aquest nou format que acostuma a ser criticat.
Primerament, comenta que habitualment els adults estimen i prefereixen els llibres en paper que no pas en digital, però que això és degut al fet que han crescut explicant-se històries a través dels llibres, i per això n'estimen el format, perquè forma part del seu imaginari (p. 22). No obstant això, cal tenir en compte que els infants d'avui en dia, no només han crescut amb els llibres físics, sinó que han nascut en un món digitalitzat, on la tecnologia té un gran protagonisme.
Així mateix, la lectura exposa que no hem de considerar aquests formats de forma excloent, sinó que simplement són formats, i que el veritablement rellevant no és en quin format es troba, sinó el que amaguen dins, les històries que expliquen.
Altrament, en les pantalles no solament s'hi llegeix literatura, sinó que es llegeix per aprendre, i aquí les pantalles sí que són el gran aliat i, probablement, haurien d'arraconar uns altres formats estàtics que avui dia tenen poc sentit (p.23). No obstant això, els hem d'ensenyar a persistir, a reflexionar, a no passar d'una pantalla a una altra sense criteri, sense aturar-se a pensar, no poden estar sols mentre segueixen aquest recorregut (p.23).
És una realitat, doncs, que les pantalles formen part del nostre dia a dia, i en lloc d'excloure-les, s'han d'acceptar, veure el seu potencial i usar-les com a aliats, però sempre tenint en compte que s'ha de guiar als infants en aquest procés, i que, en ser un format més complex, els educadors tenen un paper més crucial que mai.
Comentari personal
Personalment, estic d'acord en el fet que les pantalles tenen un enorme potencial i que és inviable ignora-les o excloure-les, ja que formen part del dia a dia dels infants, i han nascut envoltats d'aquestes. No obstant això, considero que també poden convertir-se en un perill, i, per tant, és clau la tasca dels educadors i les famílies, perquè els infants puguin fer un ús saludable d'aquestes i aprofitar-se dels beneficis que ofereixen.
En cas que els docents no hi fossin presents en aquest procés, podria derivar a què els infants fessin un abús de les pantalles, estiguessin sobreexposats, i sense una guia a l'hora de navegar.
Així doncs, en accedir a l'internet, s'obre un enorme ventall d'informació, alguna certa i d'altra falsa, alguna adequada i alguna no, per tant, és vital la supervisió i la selecció del contingut al qual poden arribar. I d'aquesta manera, sempre que es faci d'una manera adequada resultarà positiu els, infants, podran accedir a moltes més oportunitats i opcions que no pas amb el format físic, però si no es fa aquest guiatge, pot produir un efecte indesitjat.
Alguns interrogants que planteja i que formularies a l’autor
Creus que hi ha diferències en la manera com els nens i joves processen i comprenen la informació llegida en paper respecte a la informació llegida en pantalles? Si és així, quines serien aquestes diferències i com afecten la manera com els nens aprenen i es desenvolupen?
Paraules clau
Noves alfabetitzacions, lectura, lectura en pantalla, TIC, competència lingüística.
Imatge:
Podeu trobar l’enllaç a la imatge aquí
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada