Aquest text explica la importància que les famílies comparteixin temps amb els seus fills dedicat a descriure les paraules treballant la lectura i l'escriptura a través d'activitats. Així i tot, la lectoescriptura no només es treballa a través dels contes sinó que en situacions de la vida quotidiana les famílies poden aprofitar per treballar el llenguatge escrit amb els seus fills/es.
Diferents estudis demostren que aquells infants que han compartit moments de lectura amb les seves famílies han assolit un major desenvolupament de la lectura que aquells que no ho han fet. És durant aquesta activitat compartida que és essencial el paper de la família.
Els pares i mares han de saber si la lectura triada s'adequa a l'edat dels fills perquè no és el mateix un conte infantil que una història d'aventures. Una manera d'esbrinar-ho és acudint a les escoles per informar-se dels tipus de llibres més adients segons l'edat dels infants o triant una lectura que sembli adequada i observar si el nen/a reacciona positivament a la lectura del conte.
En general, es mostra la importància no únicament de la història que s'amaga al llibre sinó al fet que els infants puguin veure la funcionalitat del llenguatge escrit. Compartint aquesta situació quotidiana amb la família permet que l'infant atorgui sentit a allò que hi és escrit i senti motivació per entendre-ho. Però, el fet que mostrin interès pel llenguatge escrit no significa que hagin de fer activitats mecàniques per practicar-ho, ja que això faria que perdessin la motivació i l'interès pel llenguatge escrit, sinó que a través del mateix conte ja es pot treballar. Per tant, hem d'intentar que llegir i escriure siguin activitats que l'infant gaudeixi.
Per tal d'aconseguir que l'infant mostri aquest interès per la lectura és necessari que la persona que expliqui el conte (pare, mare...) s'endinsi en ell, mostrant interès i tenint en compte que el més essencial no és llegar tot el que apareix al conte sinó permetre la interacció i la participació del fill/a en aquesta situació de lectura compartida. L'important és que l'infant vegi que ambdós progenitors mostren interès per la lectura i l'escriptura, i conseqüentment aquest també ho mostrarà.
Finalment, tenint en compte que cada família és un món, és necessari establit una rutina a l'hora de la lectura de contes on cada família decideixi en quin moment compartir aquest temps amb el seu fill tenint en compte el seu estat d'ànim diari.
Pel que fa a les paraules clau d'aquest text puc destacar les següents: contes, llenguatge escrit, lectoescriptura, lectura en família
Algunes preguntes que formularia a les autores serien les següents:
- Té el mateix valor el treball de la lectoescriptura amb els infants al context familiar i a l'escolar?
- De quina manera es pot afavorir el gust per la lectoescriptura si l'infant inicialment no mostra gens d'interès?
Finament, vull destacar una situació personal viscuda durant la meva infància.
Durant la meva infantesa, entre els 3 i 7 anys, la meva mare em llegia cada nit un conte abans d'anar-me'n a dormir. Encara recordo moltes d'aquelles històries i contes infantils que tant m'agradaven, la majoria eren contes de Disney. Com bé assenyala l'autora al text, considero que el gust per la lectura es pot desenvolupar a través de la mateixa lectura compartida amb la família. Personalment, gràcies a aquesta situació vaig sentir motivació per la història i pel mateix contingut del conte, ja que recordava les paraules i alguns diàlegs. Per tant, la lectura de contes és una eina molt útil per poder desenvolupar la lectoescriptura.

https://padres.corefonet.com/fomentamos-la-lectura-en-casa-entre-padres-e-hijos/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada