dilluns, 22 de maig del 2023

Lectura 6A - Nascuts per llegir

 NASCUTS PER LLEGIR:

La lectura "Nascuts per llegir", ens presenta un projecte clau en la promoció de la lectura per la primera infància (0-3). És un programa que promou experiències per famílies, on el llibre i la primera lectura pren un paper clau, ja que es considera que és una bona eina per potenciar el desenvolupament integral dels infants. Perquè es pugui dur a terme, es proporciona una acció conjunta entre: famílies, biblioteques públiques i centres d'atenció primària. Aquest projecte és una realitat a 37 municipis de Catalunya i Andorra, on 14.000 famílies han pogut gaudir-lo.

El projecte va sorgir l'any 2002, on diferents entitats del món del llibre i de la salut es van unir per impulsar i definir tot el programa. Es va iniciar l'any 2005 i es va allargar fins al 2007, gràcies al patrocini del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. "Nascuts per llegir" posa en rellevància explicar o llegir una història en veu alta des dels primers mesos de vida. S'ha de tenir en compte que no pretén avançar aprenentatges, sinó actuar sobre els hàbits de la família. És a dir, l'objectiu principal se centra a despertar el gust per la lectura, contribuint a desenvolupar una societat més lectora, culta, crítica i competent.

Perquè l'objectiu plantejat es pugui complir, hi participen els ajuntaments, les biblioteques i centres d'atenció primària. Cada un d'aquests agents té tasques que permeten que es pugui tirar endavant el projecte: l'ajuntament es compromet a implementar el projecte, i es concreta pagant una quota anual; els centres d'atenció primària es dediquen a presentar-lo, tant en els cursos de prepart i postpart, com en les sales d'espera i en les consultes; i finalment, la biblioteca rep a les famílies i els informa de les diverses activitats, com els racons de pares o els materials d'orientació. El programa està dirigit a la primera infància, per aquest motiu, quan la criatura fa 3 anys rep l'alta. Se li entrega un diploma, acreditant-lo com a infant lector, i se'l convida a continuar venint a la biblioteca.

Els centres educatius, encara que no siguin un eix principal del programa, també participen en aquest: a través de motxilles viatgeres o informant les famílies del programa. Els centres educatius interessats poden consultar recomanacions per temàtiques i edats.

La presentació del projecte ens exposa, només, la part més teòrica. És a dir, considero que falten exemples sobre el projecte i situacions reals. Per aquest motiu, plantejaria les següents preguntes: quina seria la planificació mensual de les activitats proposades? Com aconseguiu que les famílies segueixen el projecte i se sentin motivades? Com obriríeu el programa a famílies amb un capital més baix?

Aquesta lectura m'ha fet pensar les pràctiques, que mentre hi vam estar van recuperar la motxilla viatgera, que l'havien deixat aturada des de la Covid. Per oferir els llibres pertinents, es va posar en contacte amb la biblioteca del barri, i a partir de les seves recomanacions van poder crear-ne una amb la temàtica d'igualtat de gènere. Sense l'ajuda de la biblioteca, segurament haurien trobat llibres, però no els més adequats. La lectura i aquesta experiència, ens demostren com la col·laboració és clau per poder oferir el millor als infants.

Paraules clau: infància, lectura, biblioteca, centres educatius, pediatria


Font: Badalona s'incorpora al projecte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...