En aquest article escrit per Maria Teresa Sogas, se’ns parla especialment sobre la ja coneguda rotllana. Es defineix com una forma d’agrupar-se a l’aula amb la finalitat de crear un espai comunicatiu on acollir a tots els infants i educadors/es, per tal de poder intercanviar idees, compartir vivències, donar opinions, expressar pensaments i sentiments... En definitiva, un context perfecte on els infants poden expressar-se lliurement i alhora escoltar als seus companys/es, fent treballar així la seva expressió oral i comunicativa.
Gràcies a aquest espai, es deixa que els infants participin de forma espontània i lliure, fent així especial èmfasi en la importància que els petits intervinguin en aquesta rotllana i puguin comunicar-se sense que ningú els jutgi, sense pors i neguits que els privi d’expressar el que senten o opinen a cada moment. Així doncs, s’ha de veure aquest moment com una oportunitat que permet als infants expressar-se i sentir-se segurs, escoltats i respectats per la resta d’infants i adults que hi són presents en aquell moment.
Altrament, amb aquesta proposta es pretén crear un espai tranquil i acollidor on el respecte per la resta de companys i pel torn de paraula són fonamentals per la seva posada en pràctica. Una rotllana que alhora contribueixi en la socialització i en la construcció de vincles entre els nens i nenes. D’aquesta forma, es potencien tots els valors dels quals hem estat parlant i que són essencials que es treballin amb els infants des que són ben petits.
En aquest sentit, els educadors/es també tenen un paper fonamental en l’execució d’aquesta rotllana, perquè com bé sabem cada infant és únic i cadascun d’ells té un ritme evolutiu diferent, també poden tenir més o menys ganes de participar, o poden sentir vergonya, timidesa, alegria... Per tant, tots aquests factors es reflectiran també mentre es fa l’activitat i cal tenir-los en compte per tal que els infants se sentin en tot moment escoltats i còmodes.
Per
concloure, com bé hem pogut llegir en aquest article, la finalitat de la
rotllana és la d’oferir als infants un context i espai únic on poder expressar-se
amb total llibertat envers els temes que els ve de gust compartir amb els seus
companys/es per tal de sentir també les seves opinions. Per tant, el respecte,
l’escolta, la comprensió, els moments de silenci, la llibertat, l’espontaneïtat
i el gaudi, són els aspectes clau que es posen en pràctica mitjançant aquesta
interessant proposta.
2.
Comentari personal.
Personalment, relaciono aquesta lectura sobre el treball a la rotllana amb una vivència que vaig tenir durant la meva estança de pràctiques a una escola, concretament a l’aula d’I3. Allà, sovint feien aquest tipus d’activitat, especialment els dilluns a primera hora, per tal que els infants compartissin amb els seus companys i companyes com els havia anat el cap de setmana, què havien fet, amb qui havien estat... amb el propòsit que en aquest moment tan valuós, els nens i nenes tinguessin l’oportunitat de construir un grup on potenciar la pràctica de la conversa entre iguals, i on poder compartir i reflexionar tant de les vivències de l’escola com de l’exterior.
Així doncs, aquesta activitat era molt enriquidora i positiva per als
infants perquè se’ls oferia un espai i context on poder compartir opinions i
vivències amb la resta del grup, treballar l’escolta cap als altres i el
respecte, conèixer-se entre ells, aprendre a expressar els seus sentiments i
emocions, etc. Deixant total llibertat als infants de participar o no, i
d’explicar el que els vingués de gust en aquell moment.
3.
Pregunta que faria a l’autor del text.
Si hi ha infants que no volen participar mai en aquestes converses que es
porten a terme mitjançant la rotllana (ja sigui per timidesa, vergonya...), com
actua l’educador/a davant aquesta situació? L’ha d’incitar a participar?
4.
5 paraules clau que selecciono com a termes importants.
Socialització, respecte, rotllana, comunicació i espontaneïtat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada