L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana
L’article de M. Teresa Sogas “L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana”, aborda la importància de l’intercanvi d’experiències en una conversa de rotllana a les aules d’educació infantil com a estructura organitzativa, en què l’autora, particularment, el destaca per ser un espai enriquidor on esdevenen plenitud d’aprenentatges i es facilita el desenvolupament personal dels infants així com la creació de vincles afectius.
És així que aquesta conversa, basada en la lliure expressió dels infants, permet fer un recull de cadascuna de les veus i presències de totes les individualitats que conformen la col·lectivitat, i a més, promou la importància i la fluïdesa de la naturalitat, l’espontaneïtat i el desig de compartir com a elements clau en la comunicació parlada.
És evident que dins del grup-classe, hi ha ritmes i necessitats de comunicació i expressió diverses, però això no ha de ser en cap cas un inconvenient per generar la certesa que totes les seves intervencions són respectades, recollides i valorades. Per tant, és tasca essencial del docent demostrar a cada infant que l’importa allò que diu, el seu benestar i la seva vàlua. Tot això, doncs, afavorirà a crear un clima de confiança en el qual predomini l’escolta activa com a pilar fonamental del diàleg significatiu, on aquest escenari s’omple de comentaris de comprensió i reconeixement.
Altrament, és rellevant mencionar que, a la rondalla oral, cal donar espai i temps als infants per recollir, impulsar i enllaçar les paraules i, alhora tenir una mirada sincera, pausada, positiva i receptiva, que demostri la voluntat i l’actitud d’espera, d’escolta i d’atendre el silenci per rebre, com a éssers humans únics i dignes a ser respectats. D’aquesta manera, la rondalla no només té sentit per dialogar, sinó que també té sentit per evolucionar lingüísticament, afinant l’articulació, la riquesa i l’estructura del llenguatge.
Així doncs, es pot dir que el fet de conversar, tal com s’esmenta al títol de l’article, és un art que va desenvolupant-se a poc a poc.
Comentari personal:
Les rotllanes en educació infantil són una eina valuosa i quotidiana per fomentar la comunicació, la participació i el desenvolupament socioemocional dels infants, atès que permeten crear un espai d'intercanvi d'idees, experiències i emocions, on els nens poden expressar-se lliurement i ser escoltats pels seus companys i mestres. Així mateix, promouen l'habilitat d'escolta activa i de respecte en els infants, confeccionant la seva tolerància i acceptació a la diversitat i enriquiment mutu.
Altrament, és molt important també que fomenten el vessant del llenguatge del llenguatge i la comunicació, de manera que els infants tenen l'oportunitat d'expressar-se verbalment, practicar habilitats lingüístiques, ampliar-ne el vocabulari i aprendre a estructurar i articular les seves idees de manera clara i coherent. De mica en mica.
En definitiva, les rotllanes brinden un espai segur i de confiança per explorar les emocions i aprendre a comunicar-se de manera respectuosa i empàtica, on els infants poden participar, aprendre i créixer plegats, construint una comunitat d'aprenentatge significativa.
Comentari/pregunta per l’autor:
Quins consells o estratègies podries suggerir pels docents per tal de fomentar la conversa significativa i l’intercanvi d’experiències en la rotllana?
Paraules clau: rotllana, conversa, compartir, escolta activa, aprenentatge.
Enllaç de referència: http://petitmonblogger.blogspot.com/2013/08/la-rotllana.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada