dilluns, 29 de maig del 2023

Lectura 6C: Comunicació i llenguatge parlat

FITXA 6: SISENA EVIDÈNCIA ESCRITA 

Nom i cognoms de l’alumne: Laia Palau Antoja 

Titulació: Grau en Educació Infantil 

Curs: 2n (2022 - 2023) 

Assignatura: Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil 

Grup: 62 / Seminari: C 

Professorat: Xavier Fontich i Dolors Masats  

Article: Ferrer, I. i Sogas, S. (2013) Comunicació i llenguatge parlat, Guix d’infantil, 69, 22-24. file:///C:/Users/Usuari/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/N4TTA5VB/GI069_Z_TOT[1].pdf 

Resum de l’article: 

Aquest article va ser escrit per Isabel Ferrer i Sunta Sogas on ens parlen de la importància que té la parla a l’escola i, a la vegada com la podem treballar a l’aula perquè sigui un aprenentatge el més significatiu possible per l’infant.  

L’article emfatitza en la idea que cada aula és un món i hem de ser conscients que cada infant presenta unes necessitats diferents. Hi ha infants que tindran més facilitat a l’hora de comunicar-se i d’altres que ho tindran més difícil. Cal com a docents tenir recursos i eines per poder gestionar i ajudar als alumnes que més dificultats presenten. A més a més, s’ha de tenir en compte el contacte visual, l’afecte, la intenció comunicativa, entre d’altres a l'hora de comunicar-nos amb ells.  

Un altre aspecte que parla el text és de la importància que tenim nosaltres, els docents, de ser un model de comunicació per l’infant. Hem de parlar amb claredat, amb un to i entonació adequat i amb un llenguatge precís. Oferir a l’infant l’espai segur per mantenir una bona comunicació és clau.  

Les autores de l’article ens ofereixen eines per poder millorar aquesta tasca de comunicació que tenim amb els infants. Per exemple, ens expliquen que és bo fer enregistraments mentre interactuem amb els infants per després poder donar-hi un cop d’ull amb la resta d’equip docent.  

Finalment, cal ser conscients la quantitat d’emocions que es poden arribar a transmetre a través de la veu i com és d'important tenir-ho present. Com a docents, hem de ser un referent per l’infant i en qualsevol cas alarmant ho hem de poder comunicar a la família i treballar unida amb ella.   

Connectem l’article amb el nostre món més proper: 

Personalment, aquest article m’ha semblat molt interessant, ja que penso que és fonamental treballar des de ben petits la comunicació i el llenguatge en les aules.  

Aquest article m’ha portat a recordar la importància que s’ha donat a la veu i en saber-se comunicar des del primer dia que vam iniciar el grau d’Educació Infantil. La veu és el nostre instrument principal i cal que la sapiguem treballar i cuidar perquè és i serà un essencial en el dia a dia a l’aula.  

L’any passat, concretament, vam cursar una assignatura on vam treballar la projecció de la veu, l’expressió tant corporal com verbal, la vocalització, entre altres aspectes. I va ser molt interessant tenir una assignatura centrada exclusivament a potenciar el nostre instrument principal com a futures docents.  

Penso que saber-nos comunicar és un regal i a la vegada poder-ho ensenyar als infants és una tasca molt bonica de compartir amb els més petits de les escoles.  

Pregunta per l’autor: 

Tal com diuen les autores, si la manera de comunicar que utilitza el mestre influeix directament en l’evolució comunicativa i lingüística de l’infant, com podem fer perquè aquesta pràctica que es facilita i es treballa a l’escola, no es perdi a casa? 

Paraules clau: 

Comunicació, llenguatge, mestre, infant i seguretat afectiva.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...