1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
Mare: 12, Pablo: 10 i Anna: 13
Considerem que és un diàleg molt equilibrat i no destaca un germà per sobre de l’altre (tot i que es mostra que l’Ana és qui porta la conversa) i la mare fa les intervencions molt equilibrades respecte a la conversa que tenen els dos germans; així doncs, s’afegeix a la conversa que ja existeix sense anteposar-se als infants.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció?
L’adult s’adreça als dos infants, el Pablo i l’Ana, i la intervenció de l’adult té diverses funcions:
INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació aportada.
Madre: ¡Anda! Sí que es bonita… Mira, Pablo, ¿quieres poner mejor esta de aquí? Toma, toma esta bandera roja.
Pablo: Sí, poné, poné roja
OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.
Madre (lo detiene). ¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?
Ana : Pero ¿para qué es la banera?
Madre: Bandera
Ana: Banera
Pablo: ¿Nanera?
Madre: Pues sirve para mostar quien vive dentro … Los castillos tenían banderas. Como en la portada del cuento que sacaste de la biblioteca ayer, mira, voy a por él.
REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
Madre: (Señalando a lo que trae el niño pequeño). Pero mira, ¡es una bandera! Eso puede estar encima de una torre del castillo.
—
Pablo: A poné (se dirige hacia el castillo trastabillando).
Madre: (Lo detiene). ¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?
—
Ana: Pero no… ¡Mamá!
Ana: No… Pablo, aquí. Aquí adiba. Ya está.
GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
Madre: Ayúdale tú, ya verás. Mira, Pablo, te ayuda tu hermana a poner la pieza que se ha caído.
Madre: Así… dile: “¿Te puedo ayudar”?, que me gusta jugar contigo”.
METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques.
Madre (lo detiene). ¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?
Ana : Pero ¿para qué es la banera?
Madre: Bandera
Ana: Banera
Pablo: ¿Nanera?
Madre: Pues sirve para mostar quien vive dentro … Los castillos tenían banderas. Como en la portada del cuento que sacaste de la biblioteca ayer, mira, voy a por él.
–
Ana: ¡Ayyyy! Lo ha dompido todo.
Madre: Hombre, no, no lo ha roto todo… Se ha caído una pieza nada más.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada