dissabte, 27 de maig del 2023

Lectura 6D: Grups interactius al final de l’etapa

 

LECTURA 6D: “Grups interactius al final de l’etapa”

Breu resum de la lectura:

L'apartat "grups interactius al final de l'etapa" descriu com es realitza el procés de formació per als professors, voluntaris i alumnes en l'organització dels grups interactius a l'aula de 5 anys. A començament de curs, es fan sessions de formació amb el professorat del centre per analitzar textos i vídeos diversos sobre grups interactius, com també les mateixes experiències. Amb les persones voluntàries, es fan sessions de formació a començament de curs i, durant el curs, es recullen les impressions de cada participant. Abans de la sessió, es prepara l'alumnat explicant quina serà la tasca, com està organitzada i quin paper hi tindrà.

Els grups interactius afavoreixen una resposta millor a la diversitat, perquè fan una proposta d'organització de l'activitat dividida per grups, realitzen diferents activitats per les quals passa tothom i en què l'aprenentatge té lloc de manera interactiva per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. A més a més, les activitats dutes a terme en cada grup són tutoritzades per una persona adulta voluntària.

Les reticències i les pors inicials, tant per part de les famílies com del professorat, d'obrir l'aula al voluntariat per participar en aquestes sessions, han estat superades. Actualment, l'equip de persones adultes implicades a dinamitzar els grups interactius de les dues aules de 5 anys són quatre mares voluntàries i les dues tutores del curs.

La sessió es realitza una tarda a la setmana, amb una durada d'una hora i mitja. La tutora és la responsable de dissenyar les tasques i d'organitzar els grups. Ella prepara tres activitats distintes relacionades amb els àmbits de l'etapa.

Comentari personal:

L'apartat "grups interactius al final de l'etapa" pot ser rellevant per a la meva experiència com a docent perquè ofereix una metodologia innovadora per a l'organització de l'aprenentatge a l'aula de 5 anys.

Aquesta metodologia afavoreix una resposta millor a la diversitat i promou l'aprenentatge cooperatiu i dialògic. Això pot ser aplicable a altres nivells educatius i pot ser una eina útil per a la meva pràctica docent. A més a més, l'apartat destaca la importància del procés de formació per als professors, voluntaris i alumnes, el que em recorda la importància de la formació contínua per a millorar la meva pràctica docent i adaptar-me a les noves metodologies i tendències educatives.

A la meva estança en una escola de Montcada ("Elvira Cuyàs"), vaig poder gaudir d'una activitat on es feien grups interactius. Aquesta s'anomenava "Conta contes interactius". S'organitza una sessió de conta contes on els infants i les seves famílies puguin participar. Poden triar contes amb elements interactius, com ara personatges que es mouen, sons o textures per tocar. Després del conte, es plantegen preguntes i se'ls anima compartir les seves impressions i emocions. Trobo que era una activitat molt enriquidora perquè la interacció entre infants i adults ajudava a establir vincles i fer partícips a les famílies en el procés educatiu dels infants.

Preguntes a l’autora:

1. Quines van ser les principals dificultades que van sorgir durant la implementació de la metodologia de grups interactius a l'aula de 5 anys?

2. Com va ser la resposta dels alumnes a la metodologia de grups interactius? Van mostrar més interès i motivació per l'aprenentatge?

Paraules clau:

  •           Grups interactius
  •         Aprenentatge dialògic
  •           Participació de famílies
  •           Voluntariat a l’aula
  •          Comunitats d’aprenentatge

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...