LECTURA 6D: “Grups interactius al
final de l’etapa”
Breu resum de la
lectura:
L'apartat "grups interactius
al final de l'etapa" descriu com es realitza el procés de formació per als
professors, voluntaris i alumnes en l'organització dels grups interactius a
l'aula de 5 anys. A començament de curs, es fan sessions de formació amb el
professorat del centre per analitzar textos i vídeos diversos sobre grups
interactius, com també les mateixes experiències. Amb les persones voluntàries,
es fan sessions de formació a començament de curs i, durant el curs, es
recullen les impressions de cada participant. Abans de la sessió, es prepara
l'alumnat explicant quina serà la tasca, com està organitzada i quin paper hi
tindrà.
Els grups interactius afavoreixen
una resposta millor a la diversitat, perquè fan una proposta d'organització de
l'activitat dividida per grups, realitzen diferents activitats per les quals
passa tothom i en què l'aprenentatge té lloc de manera interactiva per mitjà
del treball cooperatiu i dialògic. A més a més, les activitats dutes a terme en
cada grup són tutoritzades per una persona adulta voluntària.
Les reticències i les pors
inicials, tant per part de les famílies com del professorat, d'obrir l'aula al
voluntariat per participar en aquestes sessions, han estat superades.
Actualment, l'equip de persones adultes implicades a dinamitzar els grups
interactius de les dues aules de 5 anys són quatre mares voluntàries i les dues
tutores del curs.
La sessió es realitza una tarda a
la setmana, amb una durada d'una hora i mitja. La tutora és la responsable de
dissenyar les tasques i d'organitzar els grups. Ella prepara tres activitats
distintes relacionades amb els àmbits de l'etapa.
Comentari
personal:
L'apartat "grups interactius
al final de l'etapa" pot ser rellevant per a la meva experiència com a
docent perquè ofereix una metodologia innovadora per a l'organització de
l'aprenentatge a l'aula de 5 anys.
Aquesta metodologia afavoreix una
resposta millor a la diversitat i promou l'aprenentatge cooperatiu i dialògic.
Això pot ser aplicable a altres nivells educatius i pot ser una eina útil per a
la meva pràctica docent. A més a més, l'apartat destaca la importància del
procés de formació per als professors, voluntaris i alumnes, el que em recorda
la importància de la formació contínua per a millorar la meva pràctica docent i
adaptar-me a les noves metodologies i tendències educatives.
A la meva estança en una escola de
Montcada ("Elvira Cuyàs"), vaig poder gaudir d'una activitat on es
feien grups interactius. Aquesta s'anomenava "Conta contes
interactius". S'organitza una sessió de conta contes on els infants i les
seves famílies puguin participar. Poden triar contes amb elements interactius,
com ara personatges que es mouen, sons o textures per tocar. Després del conte,
es plantegen preguntes i se'ls anima compartir les seves impressions i
emocions. Trobo que era una activitat molt enriquidora perquè la interacció
entre infants i adults ajudava a establir vincles i fer partícips a les
famílies en el procés educatiu dels infants.
Preguntes a l’autora:
2. Com va ser la
resposta dels alumnes a la metodologia de grups interactius? Van mostrar més
interès i motivació per l'aprenentatge?
Paraules clau:
- Grups interactius
- Aprenentatge dialògic
- Participació de famílies
- Voluntariat a l’aula
- Comunitats d’aprenentatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada