Nascuts per llegir...Es neix lector o se’n fa?
a) Breu resum de la lectura;- Extensió: entre 500 i 600 paraules;
En l’article ens parla sobre la importància de l'ensenyament de la lectura i l'escriptura a l'entorn educatiu com a habilitats necessàries per construir coneixement, accedir al patrimoni cultural compartit i el seu ensenyament a l'àmbit escolar. Es discuteixen temes com el paper dels docents a l'ensenyament d'aquestes competències, la importància de la lectura i l'escriptura a la nostra societat i sobre si es neix amb l'habilitat de llegir o si s'adquireix a través de l'aprenentatge. També es destaca que l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura no es limita a la memorització i la repetició de lletres o paraules, sinó que implica un apropament comprensiu a la llengua escrita en diferents contextos i formats.
El fragment també esmenta la importància de la iniciació primerenca a la llengua escrita al segon cicle d'educació infantil i la necessitat que els nens i nenes es relacionin amb la llengua escrita de manera significativa i funcional. A més, cal destacar la importància d'entendre l'aprenentatge com un procés individual i actiu, en què els infants interactuen amb el seu entorn i reben suport de persones adultes capacitades.
El text emfatitza la importància de la lectura i l'escriptura com a competències necessàries a la nostra societat i advoca per un enfocament que valori el coneixement, la sensibilitat i la flexibilitat dels docents en l'ensenyament d'aquestes habilitats. A més, s'esmenta la influència dels factors naturals i ambientals en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la lectura. Es destaca la importància del paper dels docents en el procés, així com la diversitat de capacitats i estils d'aprenentatge dels infants. També es discuteix la relació entre la consciència fonològica i l'aprenentatge de la lectura, assenyalant que el desenvolupament previ de la consciència fonològica no necessàriament ha de ser un requisit previ per iniciar l'aprenentatge de la llengua escrita.
En resum, el fragment proporcionat planteja diferents perspectives i reflexions sobre l'ensenyament de la lectura i l'escriptura, i destaca la importància d'un enfocament comprensiu i adaptat a les necessitats individuals dels infants.
b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor;
Com fomentar o motivar la lectura i l’escriptura en edats que encara no es consideren prou “madurs”?
c) Comentari personal;
El text m’ha semblat força interessant, perquè aborda el tema de l’escriptura i la lectura si es neix o s’aprèn. Personalment, a l’escola ens donaven tots els recursos i eines possibles per desenvolupar el gust per llegir i aprendre la importància de l’escriptura, per mitjans d'exercicis amb parelles que tractava de fer-nos entendre sense parla i només podíem utilitzar una llibreta i d’aquesta manera practicar l’escriptura i la lectura. També cal destacar que teníem racons de lectura per si algun de nosaltres volia llegir una estona. Avui dia, considero que l'escriptura i la lectura són habilitats fonamentals i essencials per al desenvolupament integral d'una persona. Tant l'escriptura com la lectura ens permeten expressar-nos, comunicar-nos i connectar-nos amb el món que ens envolta.
La lectura ens brinda l'oportunitat d'explorar noves idees, perspectives i mons imaginatius. Ens permet adquirir coneixements, ampliar el vocabulari i millorar la comprensió del món que ens envolta.
D'altra banda, l'escriptura ens permet organitzar i expressar els nostres pensaments i emocions de manera clara i coherent. És una eina poderosa per a la reflexió personal, el desenvolupament de la creativitat i la construcció de la identitat pròpia. Mitjançant l'escriptura, podem compartir idees i comunicar-nos amb altres persones.
L'escriptura i la lectura són eines per al creixement personal, la comunicació efectiva i la comprensió del món que ens envolta. Inculcar l'amor per la lectura i l'habilitat per escriure adequadament des de la infància és fonamental per al desenvolupament integral dels individus.
d) Imatge + Enllaç amb la font de la imatge;
e) Paraules claus:
Competències
Coneixements
Escriptura i lectura
Entorn
Maduresa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada