Paraules clau:
- Petit grup
- Comunicació
- Espais
- Relacions
Breu resum:
Aquest article de la Txell Fontanet i l’Olga Romera, ens introdueix la proposta de l’escola El Martinet on ofereixen espais per fomentar les relacions socials entre els infants.
Un dels primers punts, ens expliquen
que l’ésser humà és un ésser relacional per naturalesa i que tenim aquesta
predisposició de comunicar-nos amb el nostre entorn. I, per tant, és un fet que
ens el podem trobar a les aules dels infants, amb aquesta necessitat de
comunicació.
A l’escola El Martinet, tenen la
comunitat dels petits, infants de 3, 4 i 5 anys. Aquests infants durant l’inici
i el final del dia estan agrupats per edats, però durant la resta del dia tenen
l’oportunitat d’interaccionar amb tots els infants de diferents edats. Els
infants poden transitar lliurament i interactuar amb els materials que ells
vulguin.
Per tant, és necessari crear espais que propiciïn la multiplicitat i una interconnexió de mirades. Tal com ens diu l’article, han de ser espais agradables, amables i alegres on els infants puguin realitzar accions en solitari però també amb altres persones.
Deixant aquesta llibertat als
infants, es pot observar com s’agrupen en diversos criteris, ja pot ser pel
col·lectiu de referència, el gènere, els interessos dels temes o materials, les
propostes que hi torben, les amistats entre d’altres.
En aquests moments de
socialització, permeten que els infants puguin mostrar el seu paper, la seva
individualitat. Cada infant té els seus punts forts i punts dèbils, treballant en
comunitat cadascú pot aportar allò que convingui per a tots i totes fent
destacar els punts forts de cadascú.
Aquest fenomen s’anomena coneixement
co-constructiu continuo.
Passar tantes estones en
comunitat, fa que l’infant prengui consciència del seu punt de vista de les
coses i, alhora, aquest contacte també comporta conflictes, desacords i
discussions que s’han d’aprendre a gestionar i solucionar per poder conviure
tots junts.
Experiència:
Aquest article m’ha recordat a
les diferències d’edat que hi ha al cau on jo faig de monitora. El cau està
format per grups d’edats, però també organitzem activitats per a tots als
infants alhora. Entre infants de diferents edats també es creen moltes
relacions, els més petits busquen algú més gran com a referent o d’altres
troben amistat en grups que no comparteixen la majoria d’hores. Penso que és un
espai on nosaltres els deixem llibertat per relacionar-se amb qui vulguin i amb
aquestes activitats per a tots els infants podem veure relacions entre infants
que potser no ho havíem vist abans.
Treballar en comunitat comporta
una gran quantitat d’aprenentatge, ja que pots aprendre del teu entorn i amb la
interacció amb altres persones.
Pregunta:
Quin ha de ser el paper de
l’educador/a en aquests espais i moments d’interacció dels infants?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada