dilluns, 8 de maig del 2023

Lecturar 3C

Junts és més que la suma de tothom



Paraules clau:

- Petit grup

- Comunicació

- Espais

- Relacions

Breu resum:

Aquest article de la Txell Fontanet i l’Olga Romera, ens introdueix la proposta de l’escola El Martinet on ofereixen espais per fomentar les relacions socials entre els infants.

Un dels primers punts, ens expliquen que l’ésser humà és un ésser relacional per naturalesa i que tenim aquesta predisposició de comunicar-nos amb el nostre entorn. I, per tant, és un fet que ens el podem trobar a les aules dels infants, amb aquesta necessitat de comunicació.

A l’escola El Martinet, tenen la comunitat dels petits, infants de 3, 4 i 5 anys. Aquests infants durant l’inici i el final del dia estan agrupats per edats, però durant la resta del dia tenen l’oportunitat d’interaccionar amb tots els infants de diferents edats. Els infants poden transitar lliurament i interactuar amb els materials que ells vulguin.

Per tant, és necessari crear espais que propiciïn la multiplicitat i una interconnexió de mirades. Tal com ens diu l’article, han de ser espais agradables, amables i alegres on els infants puguin realitzar accions en solitari però també amb altres persones.

Deixant aquesta llibertat als infants, es pot observar com s’agrupen en diversos criteris, ja pot ser pel col·lectiu de referència, el gènere, els interessos dels temes o materials, les propostes que hi torben, les amistats entre d’altres.

En aquests moments de socialització, permeten que els infants puguin mostrar el seu paper, la seva individualitat. Cada infant té els seus punts forts i punts dèbils, treballant en comunitat cadascú pot aportar allò que convingui per a tots i totes fent destacar els punts forts de cadascú.

Aquest fenomen s’anomena coneixement co-constructiu continuo.

Passar tantes estones en comunitat, fa que l’infant prengui consciència del seu punt de vista de les coses i, alhora, aquest contacte també comporta conflictes, desacords i discussions que s’han d’aprendre a gestionar i solucionar per poder conviure tots junts.

 

Experiència:

Aquest article m’ha recordat a les diferències d’edat que hi ha al cau on jo faig de monitora. El cau està format per grups d’edats, però també organitzem activitats per a tots als infants alhora. Entre infants de diferents edats també es creen moltes relacions, els més petits busquen algú més gran com a referent o d’altres troben amistat en grups que no comparteixen la majoria d’hores. Penso que és un espai on nosaltres els deixem llibertat per relacionar-se amb qui vulguin i amb aquestes activitats per a tots els infants podem veure relacions entre infants que potser no ho havíem vist abans.

Treballar en comunitat comporta una gran quantitat d’aprenentatge, ja que pots aprendre del teu entorn i amb la interacció amb altres persones.

Pregunta:

Quin ha de ser el paper de l’educador/a en aquests espais i moments d’interacció dels infants?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...