dilluns, 22 de maig del 2023

Les interaccions son clau per llegir

 

La consciència fonològica existeix en les criatures molt abans dels tres anys. Se’ls ensenya a llegir des que neixen i a partir de les pràctiques educatives que es fan amb els nens i les nenes des dels 0 anys. És usual que, al cicle 0-3, els infants experimentin, descobreixin textures i colors diferents, etc. Igual com manipulen unes altres coses, també poden manipular les lletres, els sons, les paraules escrites i els significats que tenen, els rètols o els contes. Les interaccions són una de les claus perquè les criatures esdevinguin lectores és multiplicar les interaccions lectores amb unes altres per-sones sobre el material escrit que tenen als diversos entorns en què participen.
Una persona lectora, és una persona a la qual li agrada llegir, però que, a més a més de ser capaç de llegir, parla del que està llegint i ho comparteix amb l’altra gent.
La formació i la implicació de les famílies, des de fa anys, hi ha molts estudis que demostren que un aprenentatge millor de la lectura i l’escriptura està directament relacionat amb el fet que les mares i els pares llegeixin amb les criatures a casa.
Hi ha investigacions que conclouen que si formes les mares i els pares, posem per cas, organitzant tertúlies literàries dialògiques amb les famílies, aquest entorn es pot generar. Fins i tot hi ha programes que ho promouen.
La formació de familiars mitjançant actuacions com ara les tertúlies literàries tenen molt d’èxit, precisament entre aquestes persones que no havien llegit mai cap llibre i que ara en llegeixen i a casa comen-ten el que s’ha dit a la tertúlia.
Són ressentiments cap a gent immigrant o d’altres cultures, encara que alguns dels membres que en formen part sempre hagin estat amb nosaltres. Els autors clàssics i les obres que van escriure poden ser presents també a l’escola. A l’exemple ante-rior, en què explicàvem que les ma-res llegien García Lorca i els pares, Kafka, els seus fills i filles estaven llegint, a l’escola, també mitjançant tertúilia literària dialògica, des d’El cavall de Troia o contes de Les mil i una nits, a educació infantil, fins a l’Odissea, a tercer de primària, o Ro-meu i Julieta, a sisè.
Es va organitzar en subprojectes per respondre sis preguntes: quins sistemunitats d’aprenentatge, parlem de «biblioteques tutoritzades», aquests espais on sempre hi ha persones adultes, moltes vegades gent de la comunitat, que hi són per organitzar o donar suport a activitats d’apre-nentatge. Al projecte INCLUD-ED, tots els centres europeus analitzats que tenien èxit disposaven d’alguna mena d’extensió del temps acadè-mic, anomenada after school clubs, o clubs de famílies, amb activitats d’aprenentatge no lúdiques.

-Creus que hi ha un problema amb les actituds que adopten les families?

-Lectura, aprenentatge, interaccions

606,679 imágenes de Niños leyendo libro - Imágenes, fotos y vectores de  stock | Shutterstock

 

                   https://www.shutterstock.com/es/search/ni%C3%B1os-leyendo-libro

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...