diumenge, 21 de maig del 2023

LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR

Resum de la lectura:

L’entrevista “Les interaccions són la clau per aprendre a llegir” explica com són d’importants les interaccions amb les altres persones, siguin infants o adults, a l’hora d’aprendre a llegir. És a partir de diferents preguntes a la Marta Gallart que podem entendre el perquè d’aquest fet.

A l’inici l’entrevistada explica que es pot començar a ensenyar a llegir des dels 0 anys i desmenteix la idea que no es pot fer fins als 6. És a partir de la manipulació de les lletres, dels sons, de les paraules escrites, dels rètols o dels contes que els infants es poden anar endinsant, de mica en mica, en la lectura.

A partir d’aquesta idea inicial i la pregunta dels autors a la Marta sobre quin és l’element clau en tot aquest procés d’aprenentatge de la lectura apareixen les interaccions. Diu que multiplicant les interaccions lectores amb altres persones és com els infants esdevenen lectors. Arran d’això van sorgint diferents temes que són importants per complementar l’explicació. S’explica que l’aprenentatge de la lectura no és un procés individual a més que una persona que sàpiga llegir no vol dir que sigui lectora. D’altra banda, com a eix central la Marta diu que una altra de les claus en tot el procés és la implicació de les famílies. Explica que el fet que les famílies llegeixin a casa amb els infants afavoreix a l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura en aquests. A partir d’això els autors es pregunten si aquest fet també és possible en aquelles llars on no hi ha un entorn habitual de lectura. A això la Marta els respon que sí, que s’ha vist que formant a aquestes famílies sí que es pot crear un bon entorn. Afegeix, a més, que les tertúlies literàries són una molt bona manera de fer-ho i sobretot amb obres clàssiques que, al cap i a la fi, també acabaran portant beneficis als infants. Finalment, explica que l’èxit educatiu és possible gràcies a dos elements: les diverses maneres d’agrupar a l’alumnat i d’aprofitar els recursos humans i la participació de les famílies i de la comunitat en la vida escolar.

 

Pregunta per a l’autor:

Creus que gràcies al fet d’anar descobrint i podent tractar aquests aspectes relacionats amb la lectura arribarà algun dia en què la majoria d’infants els hi agradi llegir i no ho vegin com una obligació o una cosa avorrida?


Comentari personal:

En llegir aquesta entrevista m’ha vingut la meva etapa a l’escola. Recordo molt bé que, per tal de millorar la lectura dels infants fèiem el que s’anomenava “padrins de lectura”. Els dies que tocava fer-ho els alumnes de 5è i 6è anaven amb l’infant de 1r o 2n de primària que tenien assignat per ajudar-lo a llegir. Durant l’estona l’acompanyaven en la lectura d’un llibre tot escoltant com el llegia en veu alta i ajudant-lo en cas que ho necessités. D’aquesta manera, els infants més petits practicaven, entre d’altres, la lectura en veu alta i els més grans havien d’anar llegint per dins per tal de seguir i oferir-li suport si fes falta.

D’altra banda, he de dir que l’entrevista m’ha semblat interessant pel fet que explica aquesta importància de la interacció a l’hora d’aprendre a llegir. Crec que sovint tendim a pensar que aprendre a llegir ho fa cadascú de manera molt individual i està bé saber la gran influència que té la interacció amb els altres a l’hora de fer-ho. Penso que com a futures mestres hem de ser conscients del gran pes que té, tant per poder-ho aplicar nosaltres a l’aula com per poder-ho transmetre a les famílies dels infants.

 

Cinc paraules clau:

Interacció, lectura, aprendre, famílies, implicació.

 

Imatge:



https://docentes.algareditorial.com/blog/66/lectura-compartida-cooperativo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...