Resum de la lectura:
L’entrevista “Les
interaccions són la clau per aprendre a llegir” explica com són d’importants
les interaccions amb les altres persones, siguin infants o adults, a l’hora d’aprendre
a llegir. És a partir de diferents preguntes a la Marta Gallart que podem
entendre el perquè d’aquest fet.
A l’inici l’entrevistada
explica que es pot començar a ensenyar a llegir des dels 0 anys i desmenteix la
idea que no es pot fer fins als 6. És a partir de la manipulació de les
lletres, dels sons, de les paraules escrites, dels rètols o dels contes que els
infants es poden anar endinsant, de mica en mica, en la lectura.
A partir d’aquesta
idea inicial i la pregunta dels autors a la Marta sobre quin és l’element clau
en tot aquest procés d’aprenentatge de la lectura apareixen les interaccions.
Diu que multiplicant les interaccions lectores amb altres persones és com els
infants esdevenen lectors. Arran d’això van sorgint diferents temes que són
importants per complementar l’explicació. S’explica que l’aprenentatge de la
lectura no és un procés individual a més que una persona que sàpiga llegir no
vol dir que sigui lectora. D’altra banda, com a eix central la Marta diu que
una altra de les claus en tot el procés és la implicació de les famílies. Explica
que el fet que les famílies llegeixin a casa amb els infants afavoreix a l’aprenentatge
de la lectura i l’escriptura en aquests. A partir d’això els autors es
pregunten si aquest fet també és possible en aquelles llars on no hi ha un
entorn habitual de lectura. A això la Marta els respon que sí, que s’ha vist
que formant a aquestes famílies sí que es pot crear un bon entorn. Afegeix, a
més, que les tertúlies literàries són una molt bona manera de fer-ho i sobretot
amb obres clàssiques que, al cap i a la fi, també acabaran portant beneficis
als infants. Finalment, explica que l’èxit educatiu és possible gràcies a dos
elements: les diverses maneres d’agrupar a l’alumnat i d’aprofitar els recursos
humans i la participació de les famílies i de la comunitat en la vida escolar.
Pregunta
per a l’autor:
Creus que gràcies al fet d’anar descobrint i podent tractar aquests aspectes relacionats amb la lectura arribarà algun dia en què la majoria d’infants els hi agradi llegir i no ho vegin com una obligació o una cosa avorrida?
Comentari
personal:
En llegir
aquesta entrevista m’ha vingut la meva etapa a l’escola. Recordo molt bé que,
per tal de millorar la lectura dels infants fèiem el que s’anomenava “padrins
de lectura”. Els dies que tocava fer-ho els alumnes de 5è i 6è anaven amb l’infant
de 1r o 2n de primària que tenien assignat per ajudar-lo a llegir. Durant l’estona
l’acompanyaven en la lectura d’un llibre tot escoltant com el llegia en veu
alta i ajudant-lo en cas que ho necessités. D’aquesta manera, els infants més
petits practicaven, entre d’altres, la lectura en veu alta i els més grans havien
d’anar llegint per dins per tal de seguir i oferir-li suport si fes falta.
D’altra
banda, he de dir que l’entrevista m’ha semblat interessant pel fet que explica
aquesta importància de la interacció a l’hora d’aprendre a llegir. Crec que
sovint tendim a pensar que aprendre a llegir ho fa cadascú de manera molt
individual i està bé saber la gran influència que té la interacció amb els
altres a l’hora de fer-ho. Penso que com a futures mestres hem de ser
conscients del gran pes que té, tant per poder-ho aplicar nosaltres a l’aula
com per poder-ho transmetre a les famílies dels infants.
Cinc
paraules clau:
Interacció,
lectura, aprendre, famílies, implicació.
Imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada